-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 دی 1399
لایحه دفاعیه - تمکین - ترک انفاق

 لایحه دفاعیه - تمکین - ترک انفاق

تمکین یا الزام به تمکین عنوان خواسته مردی است که مدعی است همسر وی با وجود منزل مناسب و بدون عذر موجه منزل مشترک را ترک نموده یا در صورت حضور در منزل زوجه به تکالیف زناشویی خود عمل نمی کند. تمکین دو مصداق کلی دارد که تحت عنوان تمکین عام (یعنی بودن زن در منزل انتخابی شوهر) و تمکین خاص (یعنی داشتن رابطه زناشویی) از آن یاد می شود. دفاعیات و توجیهاتی که زن می تواند در دادگاه الزام به تمکین در مقابل این خواسته و ادعا داشته باشد به طور مجمل و خلاصه عبارت است از اینکه : شوهر منزل مناسبی برای زندگی ندارد یا شوهر خود زن را از منزل بیرون کرده یا مایحتاج و ضروریات زندگی محیا نیست یا زن خوف ضرر جانی و بدنی و حیثیتی دارد که البته در مورد اخیر زن باید این امر را ثابت نموده باشد و صرف ادعا و قول و گفته کافی نیست. دعوای تمکین با بحث نفقه و اجازه ازدواج مجدد زوج و امکان طلاق رابطه تنگاتنگی دارد و می تواند در این دعاوی و عناوین موثر باشد. از این رو توصیه می شود قبل از اقدام و تلاش برای اثبات تمکین و نیز قبل از دفاع و پاسخ به آن از طرف زوجه حتما با یک وکیل متخصص و باتجربه در زمینه دعاوی خانوادگی مشورت نمایید. در ادامه یک نمونه لایحه دفاعیه زوجه در پاسخ به دادخواست الزام به تمکین مرد جهت اطلاع حضور مخاطبان گرامی تقدیم می گردد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 11405

دعوای تمکین و ترک انفاق

 

لایحه دفاعیه تمکین و ترک انفاق

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه 201 دادگاه عمومی(خانواده)

باسلام و تقدیم احترام

درخصوص دعوای موکل به خواسته مطالبه نفقه گذشته مقابل شرح دادخواست تقدیمی و پیرو جلسه مورخ 6/12/93 و در پاسخ به لایحه خوانده (زوج) مطالب زیر را به عرض عالی می رسد:

1- موکل وخوانده محترم از دی ماه سال 1389 تا تیرماه سال 1390 که زوج زندگی مشترک را ترک می نماید در آپارتمان متعلق به زوجه (پدر زوجه) زندگی می کردند و همانطور که به کرات گفته شد پس از آن تاریخ زوج بدون هیچ دلیل موجعی ای منزل مشترک را ترک می نماید تا اینکه در تاریخ 11/11/93 اقدام به طرح دعوای الزام به تمکین در همین شعبه نموده و پرونده مذکور تحت رسیدگی عالی است.

2- در تمام طول زندگی مشترک ایشان در منزل زوجه، زوج به دلایل متعدد و غیر موجه از جمله عدم رونق کسب و کار و عدم توانایی مالی و نداشتن سود کافی در درآمد خود و یا هزینه های زیاد زندگی، از پرداخت نفقه امتناع و سرپیچی نموده است و تمام بار مالی زندگی به عهده موکل بوده است.( لازم به ذکر است موکل در یک سازمان دولتی مشغول به کار بوده و حقوق ماهیانه دارد) و تمام درآمد و عائله و حقوق ماهیانه خود را خرج حوایج خود و شوهر خویش می نماید در این خصوص عنایت شود به استشهاد پیوست و اظهارات شهود که عدم پرداخت نفقه (ترک انفاق) را شهادت دادند.(پیوست شماره یک)

3- جناب آقای زوج و وکیل ایشان، در جلسه رسیدگی مورخ 6/12/93 پرینت بلند بالایی از صورتحساب کارت بانکی ایشان ضمیمه لایحه دفاعیه خود کردند مبنی بر اینکه خوانده از سوپرمارکت خرید می کرده و نتیجتاً نفقه داده و اگر به مبالغ توجه شود از یک هزار تومان شروع می شود تا 40یا 50 هزارتومان که جناب عالی اذعان و توجه دارید که صرف اثبات خرید از سوپر مارکت محل مؤید پرداخت نفقه نیست و نفقه مصادیق متعددی دارد که شیر و ماست جز بسیار کوچک از آن است و نیز اینکه مردی که نفقه نمی پردازد به این منظور نیست که برای خودش خرید نمی کند پس بسیار محتمل است که ایشان برای خرید آدامس یا سیگار یا حوایج شخصی خود در سوپر مارکت محل زندگی خود کارت کشیده باشد اگر غیراز این بوده وایشان مصادیق دیگر نفقه را تأمین کرده بود رسیدهای خرید دارو یا لباس یا خرید خوراکی های عمده از جمله گوشت،مرغ یا برنج را هم ضمیمه می نمودند.

4- برخلاف آنچه که زوج ادعا نموده( درلایحه دفاعیه وکیل زوج) موکل کلید درب منزل را عوض نکرده و زوج به میل خود منزل مشترک را ترک و به کرات در حضور شهود عدم تمایل خود را  به ادامه زندگی مشترک اعلام نموده و در طول مدت افتراق (زندگی جدا) هیچ تلاشی جهت تهیه مسکن مناسب و فراهم نمودن نفقه و مصادیق آن ننموده است در این خصوص عنایت شود به پیوست شماره یک و اظهارات شهود که به این مراتب را شهادت می دهد.

 

تنظیم کننده : وکیل مسعود محمدی (زمستان 1399)


استفاده از این مطلب با ذکر منبع (www.dadgaranhami.com) بلامانع است.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.