-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: شنبه 14 فروردین 1400
مقررات نکاح و ازدواج موقت - متعه - صیغه

 مقررات نکاح و ازدواج موقت - متعه - صیغه

نکاح موقت که در عرف ایران با نام صیغه شناخته می شود، مطابق ماده 1075 قانون مدنی به رسمیت شناخته شده است.ماده 1075 قانون مدنی: نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد. شرایط نکاح منقطع همان شرایط نکاح دائم است ولی لازم است برای آن مدت و مهر زن تعیین شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 10158

احکام ازدواج موقت

 

مقررات نکاح و ازدواج موقت

  •  به طور معمول مهر زن در موقع نکاح دائم معلوم می شود ولی اگر ذکر نشود، عقد نکاح صحیح است اما در نکاح موقت عدم وجود مهر موجب بطلان عقد می شود. (ماده1095 قانون مدنی )
  • مطابق مواد 1043 و 1044 قانون مدنی نکاح موقت برای دختر باکره منوط به اجازه پدر و یا جد پدری اوست همانند نکاح دائم. در صورت امتناع بدون دلیل پدر یا جد پدری دختر می تواند از دادگاه خانواده طلب اذن کند.
  • در نکاح دائم پرداخت نفقه زن از تکالیف مرد محسوب می شود اما در نکاح موقت می بایست در عقد شرط شود و اگر شرطی مبنی بر لزوم پرداخت نفقه از سوی شوهر در عقد وجود نداشته باشد، زوجه نمی تواند دعوای الزام به پرداخت نفقه مطرح کند. (ماده 1113 قانون مدنی)
  • در نکاح موقت زوجین از یکدیگر ارث نمی برند (ماده 940 قانون مدنی) اما می بایست به این نکته توجه نمود که اگر در نتیجه نکاح موقت ثبت شده، فرزندی متولد شود علاوه بر الحاق مشروع به پدر و مادر، از والدین خود مطابق قوانین جاری ارث می برد. لذا حکم مقرر شده تنها در مورد ارث نبردن زوجین از یکدیگر است. در خصوص نکاح موقت ثبت نشده مسائل مربوط به اثبات نسبت مطرح می شود. لذا در قانون حمایت خانواده جدید ثبت نکاح موقت در 3 مورد الزامی دانسته شده است:

1- زوجه باردار شود.

2- طرفین توافق کنند.

3- ثبت نکاح به عنوان شرط ضمن عقد مطرح شود.

  • پس همانطور که ملاحظه می شود در قانون حمایت خانواده جدید مانند گذشته اصل در عدم الزامی بودن  ثبت نکاح موقت است.
  • راههای انحلال نکاح موقت با نکاح دائم متفاوت بوده و مساله طلاق در مورد آن مطرح نمی شود (در نکاح موقت طلاق راه ندارد و طلاق خاص عقد دائم است). اگر شوهر مایل به پایان دادن به نکاح موقت باشد، می تواند باقی مدت را به زن ببخشد (اصطلاحاً بذل کند) و عقد را منحل نماید.در این مورد رضایت یا عدم رضایت زن تأثیری ندارد.
  • راه دیگر پایان دادن به نکاح موقت، انقضای مدت آن است. چون الزاماً در نکاح موقت، مدت قید می شود پس با پایان مدت معین عقد منفسخ می شود.
  • تنها راهی که زوجه می تواند نکاح موقت را منحل کند، دریافت وکالت از زوج مبنی بر داشتن حق بذل مدت یا شرط ضمن عقد است.به طور معمول این وکالت در موقع عقد به زن داده می شود تا برای انحلال عقد از این بابت، زوجه دچار مشکل نشود. 
  • البته در صورت تمایل زوجه به پایان دادن نکاح موقت و انحلال آن هر چند که قوانین ساکتند ولی به نظر می رسد با قیاس اولویت و وحدت ملاک از مقررات طلاق بتوان قائل به امکان درخواست الزام زوج به بذل مدت از دادگاه صالح بود.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.