-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 دی 1400
نحوه تنظیم متن تقسیم نامه اموال غیر منقول - ملک

 نحوه تنظیم متن تقسیم نامه اموال غیر منقول - ملک

تقسیم به معنای تعیین و تفکیک حصه هر یک از مالکین مال مشاع اعم از منقول یا غیر منقول می باشد. هر مالی که جابجا کردن آن از محلی به محل دیگر باعث خرابی خود مال یا محل استقرار آن شود و عملا غیر قابل انتقال باشد را غیرمنقول می نامند. مال منقول به اموالی اطلاق می شود که نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 12729

انواع راه های تقسیم امول غیر منقول

تقسیم خود بر دو نوع است:

تقسیم به تراضی

این نوع تقسیم  با توافق خود شرکا با تنظیم تقسیم نامه اتفاق می افتد. 

تقسیم به حکم دادگاه

این تقسیم در صورت اختلاف در تقسیم میان شرکا و توسط دادگاه صورت می گیرد. همچنین زمانی که یک یا چند نفر از شرکا بخواهد سهم خود را از دیگران جدا کند اما دیگر شرکاء به این امر رضایت ندهند می تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای تقسیم و افراز مال مشاع را بخواهد.
اثر مستقیم تقسیم از بین رفتن حالت اشاعه و اختصاص سهم هریک از مالکین به نحو جدا و مستقل می باشد. لازم به ذکر است که تقسیم مال در افراز بر اساس میزان سهم هر شریک در تقسیم نامه صورت می گیرد که می تواند مساوی باشد یا متغیر. 

 

 

موارد مندرج در متن تقسیم نامه اموال غیرمنقول - ملک 

1- مشخصات کامل تقسیم کنندگان اعم از نام، نام خانوادگی، نام پدر، نام مادر، شماره شناسنامه، محل صدور، تاریخ تولد، درج نسبت مشاع و آدرس تقسیم کنندگان
2- مشخصات کامل مورد تقسیم. برای نمونه اگر مورد تقسیم آپارتمان است باید تمامی مواردی که شامل می شود ازجمله انباری ها و پارکینگ آورده شود. همچنین مساحت زمین، شماره پلاک، موارد ثبت اسناد مالکیت: شماره، تاریخ، تعداد صفحات، شماره جلد و شماره سند.
3- مبنای تقسیم که برای نمونه می تاند صورت مجلس تفکیکی باشد
4- قدر السهم اختصاصی ناشی از تقسیم
5- شرح قسمت های مشاعی و مشترک و حقوق ارتفاقی
6- ذکر حدود. برای نمونه مشخص نمودن حدود آپارتمان از سمت شمال، جنوب، مشرق و مغرب
7- مشخص نمودن حدود انباری ها و پارکینگ ها
8- ذکر شروط و توضیحات مورد نیاز ازجمله راه حل در صورت بروز خطا و اشتباه در تنظیم تقسیم نامه یا در صورتی که تقسیم به در صورت گرفت ذکر موردو میزان آن.
9- امضا تمامی شرکا

 

ثبت امتیاز
نظرات

یکشنبه, 05 تیر,1401

کاظمی

با سلام - ساختمانی را با 6نفر از همسایگان از طریق مشارکت احداث کرده ایم همگی مالکین و سازنده واحدهای آپارتمان خود را تحویل گرفته ودر ان سالن شده اند در زمان تحویل ملک توسط سازنده به مالکین صورت جلسه ای تنظیم و طبق قرارداد مشارکت در ساخت هر یک از مالکین و سازنده آپارتمان ها و پارکینگ و انباری را تحویل گرفته اند در حال حاضر پایان کار ساختمان اماده شده است جهت تنظیم تقسیم نامه محضری و گرفتن اسناد نهایی یکی از از مالکین با بهانه جویی ها جهت امضای تقسیم نامه حضور پیدا نمی کنند ایا مسیری وجود دارد بدون حضور 2نفر از 10نفر مالک تقسیم نامه را دریافت کرد .

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.