-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

 تشخیص جرم سوء استفاده از سفید امضاء، سرقت و جعل

همسرم چکی را که ماه ها قبل با دستور قضایی مسدود کردم و سفید امضاء بوده رفته بعد از یکسال مبلغ هم به عدد هم به حروف با دستخط خودش نوشته و اجراییه گرفته منم شکایت سرقت و سوء استفاده از سفید امضا و جعل را مطرح و دادخواست دادم حالا تکلیف من چه میشود ؟ همسرم ۵ ماه است طلاق هم گرفته اما اذیت میکند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2697

سوء استفاد از سفید امضاء

 

نحوه برخورد و شکایت با عناوین مجرمانه سوء استفاده از سفید امضاء، سرقت و جعل

  • سفید مهر یا سفید امضا عبارت است از ورقه سفیدی که شخص آن را مهر یا امضا می کند و سندی است ناقص که نیاز به تکمیل شدن دارد.
  • جرم سواستفاده از سفید مهر یا سفید امضا به دو طریق قابل تحقق است:

1- در صورتی که سند سفید امضا به وسیله صاحب مهر و یا امضا به مرتکب جرم سپرده شده باشد جرم خیانت در امانت رخ داده است. ماده 673 قانون مجازات اسلامی در این رابطه مقرر می دارد هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست ‌آورده سوء ‌استفاده نماید به یک تا سه سال حبس‌ محکوم خواهد شد.همچنین ماده 674 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌ هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی ‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. 

2- در صورتی که شخص مجرم سند سفید مهر یا سفید امضا را خود به دست آورده باشد و عمل تودیع توسط صاحب مهر و امضا صورت نگرفته باشد، جرم جعل رخ داده است. مـاده 523 قـانون مجازات اسلامی مقرر ميدارد جعل و تزوير عبارت اند از ساختن نوشته يا سند، ساختن مهـر يـا امضای اشخاص رسمی يا غيررسمی، خراشيدن يا تراشـيدن يـا قلـم بـردن و ... بـه قصـد تقلب.

  • جعل سند عبارت است از ســاختن نوشته به خلاف واقع با ســوء نيت به نحوی که قابل اضرار به غير باشد. لازم به ذکر است استفاده از سند مجعول جرمی جدا از جعل می باشد؛ توضیح آنکه اگر شخصی که با اطلاع از جعلی بودن ماهیت سند اقدام به استفاده و فریب دیگران کند مرتکب جرم استفاده از سند مجعول شده و قابل مجازات می باشد.
  • به موجب ماده 536 قانون مجازات اسلامی هر کس در اسناد یا نوشته‌ های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران‌ خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
  • عنصر روانی جرم سو استفاده از سفید مهر و سفید امضا عبارت است از عمد در نوشتن مطالب تعهد آور بر روی سند و قصد ورود خسارت به صاحب امضا یا مهر.
  • لازم به ذکر است در صورتی که سند سفید مهر یا امضا دزدیده شود دیگر تحت عنوان خیانت در امانت نبوده و مشمول سرقت می باشد. 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص تشخیص جرم سوء استفاده از سفید امضاء، سرقت و جعل

♦  در پاسخ به پرسش شما باید گفت جرم همسر شما مشمول سوء استفاده از سفید امضا، سرقت، جعل و در صورت استفاده از سند مشمول جرم استفاده از سند مجعول می باشد. شما باید حسب مورد هر یک از موارد را اثبات نمایید.
♦  رسيدگی و اتخاذ تصميم نسبت بـه اصالت يا جعليت سند در مرجع كيفری و طبق آيين دادرسی كيفـری بـه عمـل مـی آيـد. هرگـاه دادرسی كيفری منتهی به صدور حكم نهايی مبنی بر جعليت سند گردد، سند مزبور جزئاً يا كلاً اعتبار خود را از دست داده و اگر به استناد آن دعوايی اقامه شده يـا شـود،  شما می توانید با ارائه و يا استناد به حكم نهايی مرجع كيفری مبنی بر جعلی بودن سند يا قسمتی از آن، از آثار سند مزبور يا قسـمت مجعول آن رهـا شـود.

 

 

مستندات قانونی - سوء استفاده از سفید امضا و جعل و سرقت چک

ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی 
جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.
ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی 
هر کس در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران‌ خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
ماده ۶۷۳ قانون مجازات اسلامی 
هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست‌آورده سوء‌استفاده نماید به یک تا سه سال حبس‌ محکوم خواهد شد.
ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی 
هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص و دعاوی کیفری چک کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.