-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 20 شهریور 1400

 وظایف و تعهدات مستاجرین در شرایط کرونا

سلام

قرارداد مستأجر ما خرداد تموم شده ولی به استناد مصوبه ستاد کرونا، از تخلیه خونه خودداری می‌کنه. طبق مصوبه کرونا، باید ۲۰ درصد به کرایه قبلی اضافه کنه و مبلغ رو پرداخت کنه ولی ایشون نه تنها ما به تفاوت رو پرداخت نمی‌کنه، الان ۲ ماهه که هیچ مبلغ کرایه‌ای رو پرداخت نکرده و حتی مبلغ شارژ ساختمون رو هم پرداخت نکرده. طبق خود قانون کرونا، کسی که اجاره رو پرداخت نکنه، مشمول مصوبه کرونا نمی‌شه. پس ما می‌تونیم ازش شکایت کنیم و با توجه به عدم پرداخت کرایه، حکم تخلیه بگیریم؟ ممنون بابت وقتی که می‌ذارید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 622

 

وظایف مستاجرین در شرایط بیماری کرونا

  • طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در جلسه ۷۲، ۱- حداکثر افزایش مبلغ اجاره بها یا مبلغ رهن برای این قراردادها در کلان شهر تهران تا سقف ۲۵ درصد و سایر کلان شهرها تا سقف ۲۰ درصد و برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف ۱۵ درصد خواهد بود.
  • با عنایت به استمرار شرایط بیماری کرونا، کلیه قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۰ مدت زمان اعتبار آنها به اتمام می‌رسد، در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستاجرین، به مدت یک سال به صورت خودکار تمدید می‌گردد. موارد ذیل از شمول این حکم مستثنی می‌باشد:
  • چنانچه مستاجر در دوره قبل نسبت به ايفاي تعهدات (پرداخت به موقع اجاره‌بها، هزينه شارژ و ...) اقدام ننموده و موجب ضرر و زيان قابل ملاحظه موجر (به تشخيص مرجع صالح رسیدگی کننده) شده باشد).
  • علاوه بر قواعد ستاد ملی کرونا، قانون روابط موجر و مستاجرهم در این باره تعیین و تکلیف کرده است و در ماده ۳ قانون روابط موجرو مستاجر ۶۲ همین قاعده را بیان کرده است و مستاجر را مکلف به پرداخت اجاره بها در موعد مقرر کرده است که البته ابتدای ماده تکرار بند ۳ ماده ۴۹۰ قانون مدنی است. در همین قانون مذکور در بند د ماده ۸ به موجر اجازه فسخ اجاره را در صورت عدم پرداخت اجاره بها در مدت مقرر داده است و متعهد را باید ملزم به آنچه بر عهده گرفته است می‌کنند این الزام توسط دادگاه انجام می‌شود مگر اینکه الزام او ممکن نباشد؛ در این صورت است که دادگاه قرارداد را فسخ می‌کند؛ این ساز و کار درانتهای ماده ۴۹۶ قانون مدنی  هم تکرار شده است.

 

 

مستندات قانونی - اجاره مسکونی

ماده 496 - عقداجاره بواسطه تلف  شدن عین مستاجره ازتاریخ تلف باطل می شودونسبت به تخلف ازشرایطی که بین موجرومستاجرمقرراست خیارفسخ از تاریخ تخلف ثابت می گردد. 

ماده 490 - مستاجر باید :

اولا - در استعمال عین مستاجره به نحو متعارف رفتارکرده وتعدی یاتفریط نکند.

ثانیا -عین مستاجره برای همان مصرفی که در اجاره مقررشده و در صورت عدم تعیین در منافع
مقصوده که از اوضاع و احوال استنباط می شود استعمال نماید.

ثالثا - مال الاجاره را در  مواعدی که بین طرفین مقرراست تادیه کند و درصورت عدم تعیین موعد نقدا باید بپردازد.

ماده 8-  موجر مي‌تواند در موارد زير اجاره را فسخ و حكم‌تخليه را از دادگاه درخواست كند: 

الف ـ در موردي كه مستأجر با سلب حق انتقال به‌غير مورداجاره را كلاً يا جزئاً به هر صورتي كه باشد به غير واگذار نموده و ياعملاً از طريق وكالت و يا نمايندگي و غيره در اختيار و استفادة‌ديگري جز اشخاص تحت‌الفكالة قانوني خود قرار داده باشد. 
ب ـ در صورتي كه در اجاره‌نامه حق فسخ اجاره هنگام انتقال‌قطعي شرط شده باشد.
ج ـ در صورتي كه از مورد اجاره برخلاف منظور و جهتي كه درقرارداد اجاره قيد شده استفاده گردد.
د ـ در صورتي كه مستأجر با تعهد به پرداخت اجاره‌بها در مهلت‌مقرر از آن شرط تخلف نمايد. 
تبصرة ۱ ـ در صورتي كه عين مستأجره براي مقصودي غير ازكسب يا پيشه و يا تجارت به اجاره داده شود از هر حيث تابع‌مقررات مربوط به‌اجارة محل سكني است‌.
تبصرة ۲ ـ اگر مستأجر مورد اجاره را مركز فساد قرار داده باشدبه محض ثبوت آن در دادگاه به درخواست موجر مورد اجاره راتخليه و در اختيار موجر قرار مي‌دهد.

 

راههای تماس و مشاوره با وکیل متخصص دعاوی ملکی و تخلیه

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.