-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 11 تیر 1401

 مطالبه وجه سفته و خسارت دیرکرد – احکام و مقررات سفته

باسلام مبلغی سفته به شخصی بدهکار بودم که دادخواست مطالبه وجه سفته و خسارت تاخیر تادیه تقدیم دادگاه نمود،و پس از یکسال اینجانب اعسار از پرداخت یکجای محکوم به دادم و اعسارم پذیرفته شد و بصورت اقساط پرداخت میکنم.آیا خسارت تاخیر از تاریخ اثبات اعسار متوقف میشود یا کماکان ادامه دارد؟ سپاس از محبت شما

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 962

پاسخ – احکام و مقررات مطالبه وجه سفته و خسارت دیرکرد چگونه است ؟

  • سفته از جمله اسناد تجاری مورد تعریف ماده 307 به بعد قانون تجارت است.
  • البته قانونگذار در موارد 223 به بعد قانون تجارت احکام مشترک سفته، برات و چک را ذکر نموده است.
  • از سفته در قانون تجارت تحت عنوان "فته طلب " یاد شده است.
  • سفته ذاتاً وسیله تأمین اعتبار است (برخلاف چک که وسیله پرداخت است) و از همین رو است که در سفته یک تاریخ صدور وجود دارد و یک تاریخ پرداخت به این معنی که شخص بدهکار ضمن صدور این سند در واقع تعهد می دهد که مبلغ آنرا در تاریخ مشخصی در آینده پرداخت خواهد نمود.
  • دارنده سفته در صورتی می تواند از امتیاز اسناد تجاری بهره ببرد که ظرف مدت مقرر قانونی (10 روز) پس از تاریخ وصول، سفته را واخواست نماید.
  • در صورت اقدام بعد از گذشت 10 روز از تاریخ وصول سفته سند تجاری محسوب می شود ولی بسیاری از امتیازات برای آن دیگر وجود نخواهد داشت.
  • برخی از امتیازات برای دارنده اسناد تجاری عبارتند از : 

الف) امکان توقیف اموال بدون نیاز به تأمین خسارت احتمالی
ب) رسیدگی خارج از نوبت 
ج) رسیدگی در دادگاه ویژه تجارت
د) امکان طرح دعوای ورشکستگی صادرکننده

  • سفته ای که واخواست نشده باشد هر چند که وجه آن به عنوان سند حاوی طلب قابل مطالبه است اما هیچ یک از امتیازات قانونی سفته را نخواهد داشت.
  • برای واخواست سفته باید به اداره ای تحت همین عنوان که در شهر تهران در ساختمان مجتمع قضایی ولیعصر (ضلع جنوبی پارک شهر) مستقر است مراجعه نمود.
  • فرم سفته را می توان از روزنامه فروشی های مستقر در نقاط مهم شهر یا بانک ملی تهیه نمود.

 

پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص مطالبه وجه سفته و خسارت دیرکرد

همانطور که گفته شد سفته یک سند تجاری است و صدور آن یک عمل تجاری و اگر یک فرد برای مراودات و مبادلات مالی خود از سفته استفاده کند تاجر محسوب می شود و تاجر نیز نمی تواند دادخواست اعسار بدهد.عجیب است که چرا دادگاه درخواست اعسار شما را پذیرفته ! البته با مسامحه به یک روش می توان این را توجیه نمود و آن اینکه حکمی که محکمه داده قرار اقساط است در قالب ماده 277 قانون مدنی .در خصوص اینکه آیا پس از پذیرش اعسار و تقسیط خسارت تاخیر تادیه دیگر محاسبه نخواهد شد به مطلبی تحت همین عنوان در سایت دادگران حامی مراجعه کنید.

 

 

مستندات قانونی – مطالبه وجه سفته و خسارت تاخیر تادیه

ماده 223 به بعد قانون تجارت
ماده 307 قانون تجارت

 فته‌طلب سندی است که به موجب آن امضاکننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین و یا به‌حواله‌کرد آن شخص کارسازی
نماید.
ماده 308 قانون تجارت

فته‌طلب علاوه بر امضاء یا مهر باید دارای تاریخ و متضمن مراتب ذیل باشد:
1) مبلغی که باید تأدیه شود با تمام حروف.
2) گیرنده وجه.
3) تاریخ پرداخت.
309 قانون تجارت
ماده 277 قانون مدنی

متعهدنمی تواندمتعهدله رامجبوربه قبول قسمتی ازموضوع تعهدنمایدولی حاکم می تواندنظربه وضعیت مدیون مهلت عادله یاقراراقساط دهد. 
ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

در صورت ثبوت اعسار، چنانچه مدیون متمکن از پرداخت به نحو اقساط شناخته شود، دادگاه ضمن صدور حکم اعسار با ملاحظه وضعیت او مهلت مناسبی برای پرداخت می دهد یا حکم تقسیط بدهی را صادر می کند. در تعیین اقساط باید میزان درآمد مدیون و معیشت ضروری او لحاظ شده و به نحوی باشد که او توانایی پرداخت آن را داشته باشد. تبصره ۱ـ صدور حکم تقسیط محکومٌ به یا دادن مهلت به مدیون، مانع استیفای بخش اجرا نشده آن از اموالی که از محکومٌ علیه به دست می آید یا مطالبات وی نیست. تبصره ۲ـ هر یک از محکوم ٌله یا محکومٌ علیه می توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکومٌ علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می کند.
ماده 15 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

دادخواست اعسار از تجار و اشخاص حقوقی پذیرفته نمی شود. این اشخاص در صورتی که مدعی اعسار باشند باید رسیدگی به امر ورشکستگی خود را درخواست کنند. تبصره ـ اگر دادخواست اعسار از سوی اشخاص حقوقی یا اشخاصی که تاجر بودن آنها نزد دادگاه مسلم است طرح شود، دادگاه بدون اخطار به خواهان، قرار ردّ دادخواست وی را صادر می کند.

 


پاسخ داده شده توسط وکیل مسعود محمدی

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.