-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 20 فروردین 1401

 امکان شکایت و اجرای مهریه در دادگاه و اجرای ثبت همزمان

همسر من کل مهریه خود که ۳۱۳ سکه هست را از طریق اداره اجرای ثبت به اجرا گذاشت ، یک خانه ۷۰ متری داشتم که توقیف کرده ، یک چهارم حقوقم مسدود شده و من رو ممنوع الخروج کرده، آیا میتواند از طریق دادگاه هم برای دریافت مهریه اقدام کند؟ برای مسدود کردن حساب بانکی باید از طریق اداره ثبت اقدام کند یا دادگاه؟ ایشون بدون رضایت من در یکی از ادارات کار میکنه، با توجه به اینکه حق کار رو به ایشون ندادم، من هم میتونم از رفتن ایشون به محل کار ، ممانعت کنم؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 5162

پاسخ - آیا می شود همزمان در دادگاه و اجرای ثبت مهریه را مطالبه نموده و درخواست اجراییه کرد ؟

  • مهریه در اصطلاح، مالی است که بواسطه عقد نکاح زوج ملزم و متعهد به پرداخت آن به زوجه می گردد. اگر چه مالکیت مهریه برای زوجه به وسیله عقد بوجود می آید اما شرط مالکیت زن نسبت به تمام مهریه وقوع نزدیکی است به عبارت دیگر منشا مالکیت زن نسبت به مهریه، عقد نکاح است اما استقرار این مالکیت نسبت به تمام مهریه وابسته به وقوع نزدیکی است و هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طالق دهد، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود. 
  • به مجرد عقد نکاح، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید، البته در صورتی که مهر حال باشد یعنی برای وصول آن مدتی قرار داده نشده و در اصطلاح عندالمطالبه بوده باشد نه آنکه مهر، موجل یا مدت دار بوده و جهت پرداخت مدت تعیین شده باشد. 
  • مالی که به عنوان مهریه قرار داده می شود باید دارای شرایط زیر باشد:

1- مالیت داشتن
2- قابل تملک بودن
3- معلوم بودن
4- معین بودن

  • نحوه محاسبه مهریه بر اساس ماده 2 آيين نامه اجرايی قانون الحاق يک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی مصوب هيأت وزيران، بدین ترتیب می باشد: مبلغ مهريه مندرج در عقدنامه ضربدر عدد شاخص در سال قبل تقسيم بر عدد شاخص در سال وقوع عقد مساويست با ارزش مهريه در حال حاضر.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

مطالبه همزمان مهریه در دادگاه و اداره اجرای ثبت

در خصوص امکان شکایت و اجرای مهریه در دادگاه و اجرای ثبت همزمان باید گفت مطابق بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای وصول مهریه لازم است که ابتدا زن به دفتری که ازدواج در آن واقع یا در آنجا ثبت شده مراجعه کند و حق مراجعه مستقیم را به دادگاه ندارد.

بنابراین، زوجه نمی تواند مهریه خود را به طور همزمان هم از دادگاه و هم از اداره اجرایی مطالبه کند و تنها می تواند بخشی از مهریه خود را از دادگاه و بخشی دیگر را از اداره ثبت مطالبه کند یا در صورتی که از اداره اجرایی موفق به دریافت مهریه خود نشد به دادگاه جهت وصول مهریه رجوع نماید.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بدین صورت است که زوجه با به همراه داشتن اصل سند ازدواج و مدارک شناسایی به دفترخانه ای که سند ازدواج در آن تنظیم شده است مراجعه و تقاضای صدور اجرائیه نسبت به مهریه می نمایند. پس از انجام بررسی های لازم توسط دفتر، سردفتر اخطاریه ای برای مرد ارسال می نماید. پس از ارسال اجرائیه به زوج، او ده روز فرصت دارد تا نسبت به پرداخت مهریه اقدام نماید.

در غیر این صورت، زوجه می تواند نسبت به مسدود و توقیف حساب های زوج و توقیف اموال منقول و غیر منقول وی غیر از مستثنیات دین اقدام نماید. در این مرحله در صورتی ک اموال مرد توقیف گردید به مزایده گذاشته شده و به میزان مهریه به زن پرداخت خواهد شد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص امکان شکایت و اجرای مهریه در دادگاه و اجرای ثبت همزمان

♦  در پاسخ به پرسش شما باید گفت خیر ایشان نمی توانند همزمان تمام مهریه خود را هم از اداره ثبت و هم از دادگاه طلب نمایند.البته می تواند قسمتی از مهریه خود را در اداره اجرای ثبت و قسمتی را در دادگاه به اجرا گذاشته و اقدام نماید. مسدود کردن حساب بانکی شما در صورت اقدام از طریق اداره ثبت نیز ممکن است.

♦   در خصوص پرسش سوم شما باید گفت به موجب ماده 1117 قانون مدنی شوهر میتواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند. 
♦  بنابراین در صورت وجود یکی از شرایط زیر مرد می تواند مانع اشتغال همسرش گردد:
•    در صورتی که شغل زن منافی مصالح خانوادگی باشد
•    در صورتی که شغل زن منافی حیثیت مرد باشد
•    در صورتی که شغل زن منافی حیثیت خود او باشد
♦ لازم به ذکر است صرف ادعای مرد منجر به صدور حکم نگردیده و تشخیص منافات داشتن شغل زوجه با مصلحت خانواده، شوهر یا زن به عهده قاضی و بر اساس عرف می باشد.

♦  لازم به ذکر است حتی اگر شغل حال حاضر همسر شما منافی مصلحت تشخیص داده شود او می تواند شغل خود را تغییر دهد و به کار دیگری مشغول شود و شما نمی توانید او را بطور کلی از اشتغال محروم نمایید. همچنین اثبات منافی حیثیت یا مصلحت نبودن شغل زن، برعهده ‌ی شما (مرد) می باشد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

مستندات قانونی - اجرای مهریه در دادگاه و اجرای ثبت 

ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی
هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد.
ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی
مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن ها بشود معلوم باشد.
ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی
تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است.
ماده ۱۰۸۱ قانون مدنی
اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل‌ است.
ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی 
به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.
تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) - چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده ۱۰۸۳ قانون مدنی
برای تادیه تمام و یا قسمتی از مهر میتوان مدت یا اقساطی قرار داد.
ماده ۱۰۸۴ قانون مدنی
هر گاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن ‌عیب و تلف است.
ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی
زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود.
ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی
اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمیتواند از حکم ماده قبل استفاده کند ‌معذلک حقی که برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد.
ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی
اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین میتوانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آن ها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود.
ماده ۱۰۸۸ قانون مدنی
در مورد ماده قبل اگر یکی از زوجین قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد زن مستحق هیچگونه مهری نیست.
ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی
ممکن است اختیار تعیین مهر به شوهر یا شخص ثالثی داده شود در این صورت شوهر یا شخص ثالث میتواند مهر را هر قدر بخواهد ‌معین کند.
ماده ۱۰۹۰ قانون مدنی
اگر اختیار تعیین مهر بزن داده شود زن نمی تواند بیشتر از مهرالمثل معین نماید.
ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی
برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین‌ معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.
ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی
هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.
ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی
هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از ‌آن طلاق دهد مستحق مهرالمثل خواهد بود.
ماده ۱۰۹۴ قانون مدنی
برای تعیین مهرالمتعه حال مرد از حیث غنا و فقر ملاحظه میشود.
ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی
در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است.
ماده ۱۰۹۶ قانون مدنی
در نکاح منقطع موت زن در اثناء مدت موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزدیکی نکند.
ماده ۱۰۹۷ قانون مدنی
در نکاح منقطع هرگاه شوهر قبل از نزدیکی تمام مدت نکاح را ببخشد باید نصف مهریه را بدهد.
ماده ۱۰۹۸ قانون مدنی
در صورتی که عقد نکاح اعم از دائم یا منقطع باطل بوده و نزدیکی واقع نشده زن حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته شوهر می‌ تواند آن را ‌استرداد نماید.
ماده ۱۰۹۹ قانون مدنی
در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی زن مستحق مهرالمثل است.
ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی
در صورتی مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد در صورت اول و دوم زن مستحق مهرالمثل خواهد ‌بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید.
ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی
هر گاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ عنن باشد که در این صورت با‌ وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر است.

ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی
شوهر میتواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند.

ماده 22 قانون حمایت خانواده 
هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد ، وصول آن مشمول مقررات ماده (2) قانون اجرای محکومیت های مالی است . چنانچه مهریه ، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد ، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است . رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است .
بند(ب) ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 
 مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا از طریق ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرای می‌¬شوند. ادارات مذکور مکلفند بلافاصله پس از تقاضای اجراییه نسبت به شناسایی و توقیف اموال مدیون اقدام کنند. چنانچه مرجع مذکور نتواند ظرف مدت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند، اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام نماید، متعهد سند می تواند با انصراف از اجرای مفاد سند به محاکم دادگستری رجوع کند.

ماده 21 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی
از تاریخ ابلاغ اجرائیه متعهد باید ظرف ده روز مفاد آن را به موقع اجراء بگذارد یا ترتیبی برای پرداخت دین خود بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای سند را میسر گرداند. اگر خود را قادر به اجرای مفاد اجرائیه نداند باید ظرف همان مدت صورت جامع دارائی خود را به مسئول اجراء بدهد و اگر مالی ندارد صریحاً اعلام کند. بدهکاری که در مدت مذکور قادر به پرداخت دین خود نبوده مکلف است هر موقع که متمکن از پرداخت تمام یا قسمتی از بدهی خود گردد آن را بپردازد.
تبصره ـ مقررات این ماده مانع نمی‌شود که بستانکار هر وقت مالی از مدیون به‌دست آید به تعقیب اجرائیه و استیفای طلب خود اقدام کند.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص مهریه و دعاوی خانواده

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.