-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 بهمن 1400

 امکان جلوگیری از مشاغل مزاحم و همسایه آزاری 

همسایه ما یه مغازه داره که داخل کوچه ای که تمامش مسکونی است و فقط یه سوپر مارکت تو کوچه هست.این طبقه بالایی من مغازش رو به یه کبوترفروش اجاره داده که از سر و صدای کبوترها ما شب و روز نداریم.دیشب به مستاجر میگم داداش رعایت کن روزها هم مشتری جوان تو کوچه نگه ندار زن و بچه اینجان که در جواب فحاشی کرد در کل میتونم شکایت کنم بابت همسایه آزاری کبوتر فروشی توی محل که کوچه و محله تمامش مسکونیه جرم محسوب میشه یا نه ؟ قانونیه شکایت کنم ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 9443

پاسخ - آیا می شود از فعالیت شغل نا متعارف و مزاحم جلوگیری کرد ؟

  • مشاغل مزاحم شهری عبارت اســت از تمامی مشاغل و کسب و کارهایی که موجب ایجاد مزاحمت برای ساکنان شده و فعالیت آن ها مخالف با اصول بهداشتی و زیست محیطی باشــد. 
  • مهمترین قانونی که در این زمینــه وجود دارد، بند 20 ماده 55 قانون شهرداری هاســت که در آن اشاره شده: جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمامی اماکن که به نحوی از انحا موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شده یا مخالف اصول بهداشــت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه ها ،کارگاه ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه ها و دکان هــا، همچنین مراکزی که مواد محترقه می سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشــاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و ســروصدا یا تولیــد دود یا عفونت یا تجمع حشــرات و جانوران می کنند، جلوگیری کند و اقدام به تخریب کوره های آجــر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است، کند و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش های اماکن و کارخانه ها و وسایل نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد میکند، از آلوده شدن هوای شــهر جلوگیری کند و هرگاه تاسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد، آن ها را تعطیل کند و اگر لازم شود آن ها را به خارج از شهر انتقال دهد.
  • در تبصره این ماده نیز آمده اســت که شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسبی به صاحبان آن ها ابلاغ کنــد و اگر صاحب ملک به نظر شــهرداری معترض باشــد، باید ظرف 10 روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از ســه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد، تسلیم کند.
  • رأی کمیسیون قطعی و لازم الاجرا است.
  • هرگاه رأی کمیسیون مبنی بر تایید نظر شهرداری باشــد یا صاحب ملک به موقع اعتراض نکرده یا در مهلت مقرر شخصا اقدام نکند، شهرداری به وسیله ماموران خود رأسا اقدام خواهد کرد.
  • در این راستا، ازجمله معضلات زیست محیطی میتوان به ایجاد سروصدا، تجمع زائدات و ضایعات، ســد معبر، گره ترافیکی، پخش ذرات، بوی نامطبوع، ایجــاد لرزش، دود و آلودگی هوا، خاک و... اشاره کرد که بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیمای شهرها اثرات نامطلوب دارند. 
  • در این مورد هیأت وزیــران آیین نامه ای را به موجــب اصل 138 قانون اساســی و بند 20 ماده 55 قانون شــهرداری ها تصویب کرد که به موجب آن شــهرداری ها موظفند به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم متناسب با وضع فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آن ها، نسبت به صدور حکم انتقال، جابه جایی یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرآیند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام کنند و در صورت عدم اجرای حکم شهرداری توسط صاحبان مشاغل یا اصناف مذکور، شهرداری موظف است نسبت به تعطیلی آن ها مطابق مفاد بند 20 ماده 55 قانون شهرداری اقدام کند. 
  • بنابراین، مواردی را که معمولا از سوی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها به عنوان اتخاذ تصمیم و صدور رأی مورد نظر قرار گرفته اســت، میتوان به شرح ذیل خالصه کرد: 

1- رأی صادره مبنی بر اجرای تمهیداتی از قبیل رفع مزاحمت ایجادشده برای ساکنان، عابران و ...
2- رفع مزاحمت ایجاد شده یا توقف فعالیت مغایر بهداشت شــهری
3- تعطیلی یا تخریب محل که در صورت اجرا از سوی مأموران شهرداری تعقیب می شود 
4- انتقال به خارج از شهر

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص امکان جلوگیری از مشاغل مزاحم و همسایه آزاری

♦  در پاسخ به پرسشی که طرح نمودید و  در خصوص امکان جلوگیری از مشاغل مزاحم و همسایه آزاری باید گفت شهروندان برای گزارش و حل این معضل ابتدا می توانند با سامانه 1888 تماس گرفته و ضمن بیان مشــکل خود خواستار رفع آن شوند و در صورت عدم موفقیت شهروندان باید با شماره تلفن 137 که مرکز ارتباط با بازرسی شهرداری اســت، تماس گرفته و موضوع را پیگیری کنند.همچنین، در صورت مشاهده چنین مشاغلی، شهروندان می ‌توانند شکایت خود را به حوزه ‌های معاونت امور شهری و فضای سبز مناطق شهرداری‌ها یا ادارات ساماندهی مستقر در مناطق یا به شرکت ساماندهی و مشاغل مزاحم و صنایع مزاحم اعلام کنند. در هر حال امکان طرح شکایت مزاحمت در محاکم حقوقی و جزایی برای شما وجود دارد.

♦  بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ‌ها
جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست شهرداری مکلّف است از تاسیس کارخانه‌ها - کارگاه‌ها - گاراژهای عمومی و تعمیرگاهها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هائی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره‌های آجر و گچ و آهک‌پزی و خزینه گرمابه‌های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها و وسائط نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد می‌کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هرگاه تاسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.
تبصره  (الحاقی ۱۳۴۵/۱۱/۲۷) - شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر مکلّف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسبی به صاحبان آنها ابلاغ نماید و اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف ده روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کندرای کمیسیون قطعی و لازم‌الاجراء است.
هرگاه رای کمیسیون مبنی بر تایید نظر شهرداری باشد و یا صاحب ملک در موقع اعتراض نکرده و یا در مهلت مقرر شخصا اقدام نکند شهرداری به وسیله مامورین خود راسا اقدام خواهد نمود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص دعاوی کیفری

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.