-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 02 خرداد 1401

 توهین در مقابل توهین و امکان توصیف در قالب دفاع مشروع

با سلام.همسایه طبقه پایین بدون دلیل موجه (به بهانه سر و صدا و..) به درب منزی ما آمده و شورع به توهین و فحاشی و تهدید کرد و به مادرم حمله ور شد (با توبه اینکه من و مادرم تنها زندگی میکنیم و مرد نداریم) مادرم حالش بد شد و اورژانس و پلیس آمده و صورتجلسه نوشتند حال ایشان از بنده شکایت کرده که وقتی درب منزل ما آمده توهین و تهدید کرده ایم. البته شاهد هم دارد که شهادت دروغ داده اند برای بنده ابلاغیه آمده جهت مواجهه حضوری با شاکی آیا محکوم میشوم ؟ یا توهین دفاع مشروع از خود است؟ نیاز به گرفتن وکیل هست؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2927

پاسخ – آیا می شود به عنوان دفاع در مقابل توهین کسی به او توهین کرد ؟

  • جرم توهین با ارتکاب فعل مادی وهن آور محقق می گردد.عمل وهن آور می تواند بصورت گفتار باشد یا نوشتار و تصویر. همچنین می تواند حضوری باشد یا غیابی. در واقع توهین با هر رفتاری که به نحوی از انحائ موجبات هتک حرمت دیگری را فراهم آورد محقق می گردد.
  • ممکن است اعمال توهین آمیز خوار و خفیف کردن طرف مقابل از حیث شرافت و حیثیت او یا پایین آوردن شأن اجتماعی او باشد. 
  • در توهین صحت نسبت ها شرط نبوده و موهون شدن واقعی طرف اهانت نیز ضرورت ندارد بلکه مهم این است که گفتار یا رفتار مرتکب از نظر عرفی وهن آور باشد. 
  • فحاشی و استعمال الفاظ رکیک نیز از مصادیق توهین می باشد با این حال توهین مفهومی نسبی دارد و شامل هرگونه رفتاری خواهد شد که عرفا وهن آور باشد. تشخیص توهین آمیز بودن الفاظ و رفتار با مقامات قضایی است و در هر مورد دادگاه با در نظر گرفتن عرف و عادات و زمان و مکان و شخصیت و وضع اجتماعی طرف و نحوه ارتکاب عمل توهین آمیز یا الفاظ رکیک و زشت را بطور کامل و صریح ارزیابی می نماید.
  • توهین باید متوجه شخص معینی گردد و نمی تواند نسبت به اشخاص حقوقی محقق گردد. با این حال، توهین به اشخاص شخص  حقوقی قابل تحقق است.
  • توهین از جرایم عمدی است و منظور از عمد آگاهی فاعل به موهن بودن عمل (کردار، گفتار یا نوشتار) توام با قصد لطمه زدن به حیثیت و شرافت طرف مقابل است. البته برای تحقق توهین لازم نیست حتما طرفی که مورد اهانت واقع شده متالم و متاثر شود.
  • باید توجه داشت که در جرایم مادی صرف که قصد مجرمانه مفروض است، مانند توهین، اثبات قصد مجرمانه مرتکب لزومی ندارد. البته در مواردی مانند قصد شوخی و .. متهم می تواند عدم وجود سونیت و قصد مجرمانه را ثابت نماید. 
  • ماده 608 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد توهین  به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزاي نقدي خواهد بود.
  • لازم به ذکر است این ماده در مقام بیان توهین ساده است و مواردی مانند توهین به مقدسات اسلامی و رهبران الهی، توهین به امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، توهین به رئیس جمهور و.. از مصادیق توهین مشدد می باشند که در مواد جداگانه به آن ها پرداخته شده است.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص توهین در مقابل توهین و امکان توصیف در قالب دفاع مشروع

♦  در پاسخ به پرسش شما در خصوص توهین در مقابل توهین باید گفت در تحقق جرم توهین شرط ارتجالی و ابتدایی بودن توهین وجود ندارد. بدین معنا که برای تحقق جرم و مجازات مرتکب لازم نیست که توهین در جواب فحش یا توهین شخص دیگری نباشد بلکه این جرم با صرف ارتکاب رفتار یا لفظ وهن آور با وجود علم و عمد نسبت به آن محقق گردیده و تفاوتی نمی کند چه کسی ابتدا توهین کرده است. 
♦  بنابراین توهین در مقابل توهین رافع مسئولیت نبوده و جرم توهین با جمع عناصر مادی و معنوی و قانونی محقق می گردد و مرتک نمی تواند به استناد عذر تحریک از خود رفع کیفر نماید. بهتر است جهت دفاع از خود از وکیل کیفری مشورت دریافت نمایید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - توهین و دفاع مشروع

ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی
هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.
ماده ۵۱۷ قانون مجازات اسلامی
هر کس علناً نسبت به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن که در قلمرو خاک ایران وارد شده است توهین نماید به یک تا سه ماه حبس محکوم می‌شود مشروط به اینکه در آن کشور نیز در مورد مذکور نسبت به ایران معامله متقابل بشود.
تبصره - اعمال مواد این فصل منوط به تقاضای دولت مربوطه یا نماینده سیاسی آن دولت یا مطالبه مجنی‌علیه یا ولی او است و در صورت استرداد تقاضا تعقیب جزائی نیز موقوف خواهد شد.
ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی
توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار‌ تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.
ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی
هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا‌ نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.
ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی
هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شوون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از دو تا شش ماه و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس ومشاوره با وکیل متخصص دعاوی کیفری 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.