-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 06 آذر 1400

 باطل کردن وکالت بلاعزل

۶ سال پیش پدرمون رو در تصادف از دست دادیم برادرم برای انجام کارهای بیمه و دیه و انحصار وراثت از من و خواهرم و مادرم خواست وکالت کاری بهش بدیم رفتیم دفترخانه برگه وکالت کاری به ما دادند خواندیم هنگام امضا یه برگه زیر اونها بود گفتم این چیه گفتم. این کپی آنهاست چون اعتماد به برادرم داشتیم امضا کردیم ۳ سال بعد مادرم فوت کرد و برادرم تمام حساب مادرم را تصرف کرد و ما شک کردیم رفتیم دفترخانه دیدیم از برگه وکالت کاری خبری نیست و ازمون وکالت بلاعزل در فروش خانه های پدری و حتی افتتاح حساب بانکی و حق برداشت و ....گرفته....خوشبختانه هنوز اقدام به فروش خانه ها نکرده و ما برای ابطال این وکالت‌نامه شکایت کردیم از آنجایی که قاضی بدون سند و مدرک رأی به نفع ما نخواهد داد و ما هم چیزی برای اثبات این کلاهبرداری نداریم چگونه میشود موجب ابطال وکالتنامه شد؟

از آنجاییکه ما اموال دیگری غیر از اموال پدری و ارثیه نداریم و همچنین پس از فوت مادرم که یکی از موکلین بوده میبایست حق ارث از اموال مادرم را می‌دادند ولی به تصرف خود درآورده. حالا ما با توجه به این مواردی که ذکر کردم آیا در دادگاه با عنوان کردن اینکه وکیل به مصلحت موکلین عمل نکرده و با ارائه حساب ایام وکالت آیا میتوانیم به نتیجه ای برسیم یا خیر؟ 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 46239

 

پاسخ  - آیا می شود بدون حضور و رضایت وکیل وکالتنامه بلاعزل را باطل کرد ؟

  • به طور کلی مطابق با ماده 656 وکالت عقدی است که که بواسطه آن یک طرف عقد، طرف دیگر را برای انجام اموری نایب خود می نماید.
  • باید توجه داشت که قانونگذار در ماده 679 قانون مدنی شرایطی را پیش بینی نموده است که موکل هر زمان که بخواهد می تواند وکیل خود را عزل نماید اما در برخی شرایط از جمله در وکالت بلاعزل، موکل حق فسخ را از خود ساقط می نماید و برخلاف وکالت عادی امکان فسخ آن را ندارد چرا که وکالت وکیل با عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده است.
  • نکته قابل توجه دیگر این است که وکالت بلاعزل در شرایطی فسخ و باطل می گردد که در مطالب ذیل به آن اشاره شده است:
  • اگر وکیل به طور یک طرفه با حضور در دفاتر اسناد رسمی از وکالت خود استعفا دهد و صرفا استعفای خود را به اطلاع موکل برساند، وکالت او باطل و بی اثر می گردد.
  • موارد دیگری که باعث از بین رفتن وکلالت بلاعزل می شود شامل موضوعاتی همچون پایان مدت قرارداد، از بین رفتن موضوع وکالت، فوت و یا جنون وکیل یا موکل است.
  • در برخی شرایط ممکن است شخصی که وکالت بلاعزل داده است مدعی باشد که عقد لازمی بین طرفین منعقد نشده است و یا عقد منعقد شده شرایط لازم در ماده 190 قانون مدنی خصوصا بحث مربوط به قصد و رضای طرفین را دارا نیست. در این شرایط مدعی می تواند دادخواست ابطال وکالت بلاعزل را ارائه نماید و با تحویل ادله و مستندات قانونی از دادگاه حقوقی صالح تقاضا کند تا وکالت بلاعزل باطل گردد، مرجع قضایی صالح با بررسی مدارک قانونی، شهادت شهود و یا اقرار خوانده و احراز صحت ادعای خواهان، حکم به ابطال وکالت بلاعزل می دهد. 

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص راه های باطل کردن وکالت بلاعزل

♦  در پاسخ به سوال شما باید اشاره کرد که به طور کلی بلاعزل بودن وکیل مانع از انجام عمل مورد وکالت توسط موکل نمی گردد. همچنین برای جلوگیری از حیف و میل ماترک شخص متوفی می توانید از شورای حل اختلاف اخرین اقامتگاه شخص متوفی تقاضای مهر و موم ترکه را داشته باشید.

♦  در خصوص وکالتنامه نیز می بایست ادله و مستندات قانونی لازم را به دادگاه حقوقی ارائه و خواستار ابطال وکالت بلاعزل شوید و در صورتی که مدارک کافی در دست ندارید بهتر است با یک وکیل در این زمینه به صورت حضوری مشورت نمایید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

مستندات قانونی - ابطال وکالت بلاعزل

اصل 35 قانون اساسی

در همه دادگاه‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

اصل 40 قانون اساسی

هیچکس‏ نمی‏ تواند اعمال‏ حق‏ خویش‏ را وسیله‏ اضرار به‏ غیر یا تجاوز به‏ منافع عمومی‏ قرار دهد.

ماده 190 قانون مدنی

برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است:
۱) قصد طرفین و رضای آنها
۲) اهلیت طرفین
۳)موضوع معین که مورد معامله باشد
۴) مشروعیت جهت معامله

ماده 656 قانون مدنی

 وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.

ماده 657 قانون مدنی

تحقق وکالت منوط به قبول وکیل است.

ماده 660 قانون مدنی

وکالت ممکن است به طور مطلق و برای تمام امور موکل باشد یا مقید و برای امر یا امور خاصی.

ماده 661 قانون مدنی

در صورتی که وکالت مطلق باشد فقط مربوط به اداره کردن اموال موکل خواهد بود.

ماده 662 قانون مدنی

وکالت باید در امری داده شود که خود موکل بتواند آن را بجا آورد وکیل هم باید کسی باشد که برای انجام آن امر اهلیت داشته باشد.

ماده 663 قانون مدنی

وکیل نمیتواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد.

ماده 666 قانون مدنی

هر گاه از تقصیر وکیل خسارتی به موکل متوجه شود که عرفاً وکیل مسبب آن محسوب میگردد مسئول خواهد بود.

ماده 667 قانون مدنی

وکیل باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را مراعات نماید و از آنچه که موکل بالصراحه به او اختیار داده یا بر حسب‌ قرائن و عرف و عادت داخل اختیار او است تجاوز نکند.

ماده 679 قانون مدنی

موکل میتواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل با عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات

دوشنبه, 27 تیر,1401

وحید

آیا وکالت بلاعزل با ضمن عدم عزل وکیل را میشود از طریق دادگاه عزل کرد یا نه؟!


پاسخ وکیل:
با سلام
وکالت اصولاً عقدی جایز محسوب می شود به این معنا که هر یک از طرفین هر زمان بخواهند می توانند عقد را منحل کنند.به انحلال از طرف وکیل استعفا و از طرف موکل عزل گفته می شود.در عقد وکالت برای برائت از مسئولیت ، عدم التزام یا عدم انجام موضوع عقد کافی نیست بلکه باید عزل یا استعفا صراحتاً به طرف قرارداد اعلام شود.همه عقود جایز این قابلیت را دارند که به دو روش غیر قابل انحلال شوند : 1- درج شرط عدم قابلیت انحلال (در مورد وکالت به صورت اسقاط حق عزل) ضمن عقد لازم الاجرا. 2- درج خود عقد به صورت شرط ضمن عقد لازم.در نتیجه در خصوص عقد وکالتی که عدم عزل ضمن عقد لازمی شرط شده باشد اصلا قابلیت انحلال و حق عزل وجود ندارد.و دادگاه اصولا به چنین درخواستی اهمیت نمی دهد مگر اینکه به دلایل دیگری عقد قابل ابطال باشد.

ﺳﻪشنبه, 08 شهریور,1401

حيدری

سلام وقت به خیر.بنده یک سوال داشتم.پدر یک خانه حیاط دار که سه دنگش به نام خودش به اجبار و اکراه به فردی وکالت بلاعزل داده.پدرم سواد خوبی هم نداره.و اصلا اطلاع نداشته که وکالت بلاعزل چی هست.درحال حاضر سند هم دراختیار خودمان نیست.و در اختیار طرف مقابل.و فقط از سند کپی داریم.میشه اقدامی انجام داد.و وکالت بلاعزل را باطل کرد.طرف مقابل وکیل داشته و پدرم هم به خاطر آبرو واجبار و اکراه که مجبور بود این کارکرده.و از وکالت بلاعزل اطلاعی نداشته.لطفا راهنمایی کنید.باتشکر


پاسخ وکیل:
با سلام
همانطور که در متن و کامنت قبلی گفته شد، وکالت با اسقاط حق عزل (وکالت بلاعزل) حتی از طریق دادگاه هم در حالت عادی قابل ابطال نیست.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.