-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 اردیبهشت 1400
نمونه پرونده جرم صدور چک بلامحل - چک کیفری

 نمونه پرونده جرم صدور چک بلامحل - چک کیفری

صدور چک بلامحل در سیستم حقوقی ایران جرم اسست به این معنا که دارنده می تواند قبل یا همزمان با مطالبه وجه چک خود در دادسرای محل وقوع جرم (محل برگشت خوردن چک) اقدام به ثبت شکواییه، اعلام جرم و طرح دعوای کیفری بنماید.گاهی اوقات صرف اعلام جرم و اقدام کیفری در خصوص چک آنقدر به مخاطب فشار وارد می آورد که وی را مجبور می کند بدون نیاز به طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه چک مبلغ آن را پرداخت نماید و در صدد جلب رضایت دارنده چک برآید.علاوه بر اقدام کیفری و تقدیم دادخواست حقوقی دو روش دیگر برای مطالبه وجه چک وحود دارد؛ یکی درخواست صدور اجراییه از اداره اجرای ثبت و دیگر درخواست صدور اجراییه از اجرای احکام دادگستری.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3504

 

رای دادگاه بدوی - صدور چک بلامحل

پرونده کلاسه : .........

مرجع رسیدگی : شعبه 1126 دادگاه عمومی جزایی مجتمع شهید محلاتی

دادنامه شماره : ..........

شاکی : آقای رحیم .... به نشانی : تهران.خیابان دماوند ......... .

متهم : خانم سکینه ..... به نشانی : تهران.خیابان نیروهوایی ......... .

اتهام : صدور چک بلامحل – مطالبه ضرر و زیان

متن رای دادگاه صدور چک بلامحل

در خصوص اتهام خانم سکینه .... فرزند اکبر دایر بر صدور یک فقره چک بلامحل به مشاره ..... مورخ 87/08/26 مبلغ نود میلیون ریال عهده بانک .... با توجه به محتویات پروند شکایت آقای رحیم ..... فتوکپی چک موسوم و گواهی عدم پرداخت بانک محال علیه و اظهارات و اقرار صریح متهم در دادسرا کیفرخواست صادره از سوی دادسرای ناحیه 14 تهران و سایر قرائن لذا اتهام وی محرز بوده و دادگاه به استناد مواد 3 و 7 و 22 قانون صدور چک، نامبرده را به تحمل دو سال حبس تعزیری و محرومیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال محکوم می نماید و در خصوص دادخواست تقدیمی و مطالبه وجه چک موصوف به انضمام هزینه دادرسی و خسارت تاخیر تادیه و خسارت وارده نظر به عدم ایراد و دفاعی از سوی خوانده و اقرا وی به بدهکار بودن وجه چک مذکور لذا ادعای خواهان وارد تشخیص داده می شود و دادگاه به استناد مواد 310 و 313 قانون تجارت و مواد 198 و 519 و 522 قانون آیین دادرسی مدنی خوانده خانم سکینه ... دادرسی را به پرداخت مبلغ 90 میلیون ریال بابت اصل خواسته و وجه چک موصوف و پرداخت مبلغ یک میلیون و هفتصد و دو هزار ریال بابت هزینه دادرسی  و پرداخت خسارات تاخیر تادیه بر اساس نرخ تورم اعلامی از س.ی بانک مرکزی در حق خواهان آقای رحیم ..... محکوم می نماید.رای صادره غیابی بوده و در امر کیفری ظرف ده روز و در امر حقوقی بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در همین دادگاه است.

رییس شعبه 1126 دادگاه عمومی جزایی تهران

 

 

لایحه واخواهی - صدور چک بلامحل

ریاست محترم شعبه ۱۱۲۶ دادگاه عمومی

با سلام و تقدیم احترام

پیرو دادنامه شماره ..... مورخ ۸۷/۱۱/۱۵ در خصوص پرونده کلاسه ....... اینجالب سکینه .... مراتب واخواهی خود را به شرح ذیل به استحضار می رسانم :

1-  چک مستند دعوا به صورت سفید و به صرف امضاء و بدون درج مبلغ و تاریخ جهت تضمین مبلغی که اینجانب از شاکی قرض گرفته بودم به ایشان داده شده است و همانطور که عنایت دارید طبق ماده ۳ قانون صدور چک . چنانچه چک سفید امضاء داده شده باشد و یا بابت تضمین صادر شده باشد و نیز اگر چک صادره بدون تاریخ باشد . به حکم صدر ماده قابل تعقیب کیفری نیست.

2- دلیل سکوت اینجانب نسبت به وجود این جهات و سقوط جنبه کیفری یکی بی اطلاعی از قوانین و دیگر وعده شاکی نسبت به گذشت و رضایت بود .

3- با توجه به قید نشانی خلاف واقع در پرونده مطروحه هیچ یک ازاوراق دادرسی به اینجانب ابلاغ نشده تا از جلسه دادرسی اطلاع حاصل شده و جهت دفاع حاضر شوم و تصور بر این بود که ایشان طبق وعده خودشان رضایت داده اند .

4- در نهایت با تأکید بر اینکه شاکی چک مذکور را جهت تضمین پرداخت مبلغی که اینجانب از ایشان اخذ کرده ام بصورت امانت گرفته و در واقع چنین مبلغی را طلبکار نیستند و تا کنون حدود ده میلیون تومان از من و بستگان من به انحاء مختلف و اعمال فشار و تهدید دریافت کرده اند . تقاضا دارم چک مزبور به کارشناس ارجاع شود تا مراتب عدم درج تاريخ در زمان صدور و نیز سفید امضاء بودن و مدت دار بودن آن مشخص شود .

5- ایشان به دفعات جهت اخذ سود و پولی که به اینجانب داده بود خود به منزل من و دخترانم مراجعه کرده و از ايشان هم چکها و سفته ها و دستخط ها و مبالغی به بهانه طلب از من اخذ نموده است.

در پایان با توجه به مراتب فوق ؛ مستدعی است ‏ با ارجاع امر به کارشناس صدق اظهارات اینجانب و سوء نیت و کذب اظهارات شاکی ثابت شود .

با تشکر فراوان

 

 

رای واخواهی  - صدور چک بلامحل

پرونده کلاسه : .....

مرجع رسیدگی : شعبه 1126 دادگاه عمومی (جزایی) مجتمع شهید محلاتی تهران

شماره دادنامه : ............

واخواه : خانم سکینه ...... نام پدر : اکبر  به نشانی : تهران.خیابان نیرو هوایی .....

واخوانده : آقای رحیم  ...... به نشانی : تهران.خیابان دماوند ........ .

خواسته : واخواهی

متن واخواهی جرم صدور چک بلامحل

در خصوص واخواهی خانم سکینه ... فرزند اکبر نسبت به دادنامه غیابی به شماره .... صادره از این دادگاه که به اتهام صدور یک فقره چک بلامحل و دادخواست حقوقی به تحمل حبس و پرداخت وجه چک و خسارات وارده محکوم گردیده است با توجه به محتویات پرونده اظهارات و اقرار نامبردهگان و دفاعیات بلاوجه آنان نظر به اینکه از سوی واخواه دلایلی که موجبات فسخ دادنامه غیابی را فراهم سازد ارائه نگردیده است لذا دادگاه ضمن رد واخواهی مشارالیه دادنامه غیابی فوق الذکر را عیناض تایید می نماید.رای صادره ظرف بیست روز از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

رییس شعبه 1126 دادگاه عمومی (جزایی) تهران

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.