-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: دوشنبه 06 اردیبهشت 1400
نمونه نظریه هیئت سه نفره کارشناسی میزان نفقه

 نمونه نظریه هیئت سه نفره کارشناسی میزان نفقه

منظور از نفقه زوجه یا نفقه زن، هزینه های زندگی زوجه است که مطابق قانون ایران پرداخت آن در صورت تمکین و عدم اثبات نشوز بر عهده مرد (زوج) است.مصادیق نفقه هم عبارتند از : خوراک، پوشاک، مسکن و هزینه های درمان که البته در عمل در صورتی که مرد مسکن مناسب برای زندگی مشترک محیا نکرده باشد محکوم به پرداخت وجه نفقه می شود و میزان نفقه به هیچ وجه با هزینه های واقعی زندگی زوجه تناسب ندارد و مطابق یک رویه غلط بدون در نظر گرفتن هزینه واقعی مسکن، خوراک، پوشاک و درمان مبلغ نسبتاً ثابتی (با توجه به شهر و منطقه محل زندگی مبلغی بین یک تا سه میلیون تومان) در نظر گرفته می شود.دعاوی نفقه، تمکین، طلاق و ازدواج مجدد علی رغم تفاوت ارتباط موثر و تنگاتنگی با هم دارند که توصیه می شود در صورت درگیری با هر یک از این دعاوی و موضوعات جهت مدیریت صحیح حتما با یک وکیل در ارتباط بوده و مشاوره بگیرید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 18139

 

نظریه هیأت کارشناسی تعیین نفقه زن (زوجه)

ریاست محترم شعبه 284 دادگاه عمومی خانواده تهران

با سلام

احتراماً در خصوص اجرای قرار کارشناسی پرونده کلسه ..... موضوع تعیین میزان نفقه معوقه خانم زهره ..... از همسرش آقای حسام ..... که در پی اعتراض زوج به نظریه کارشناس واحد به اینجانبان ارجاع گردیده است به استحضار می رساند :

متداعیین در تاریخ 83/09/13 طی عقد دایم ازدواج نموده اند و مهریه ما فی القباله زوجه چهار عدد سکه طلای بهار آزادی است.

زوجه متولد 1361 ،  تحصیلات دیپلم و خانه دار است.

زوج متولد 1344 ،   تحصیلات دیپلم و کارمند شرکت ...... است. 

زوجین در منزل استیجاری زندگی می نموده اند و فاقد فرزند مشترک می باشند و با بروز اختلافات خانوادگی زوجه از تاریخ 85/08/01 در منزل پدرش زندگی می نماید و خواستار نفقه خود می باشد و جهیزیه خود را استرداد نموده است.

زوجه تحت بیمه تامین اجتماعی زوج می باشد.

ارزیابی :

با بررسی اوراق و محتویات پرونده و مذاکره با طرفین و کسب اطلاعات لازم و انجام تحقیقات ممکن الحصول و در نظر گرفتن کلیه عوامل موثر در اظهار نظر و با توجه به واقعیات مسلم قضیه و از آنجا که حسب قواعد شرعی و مقررات قانونی پرداخت نفقه زوجه در دوران علقه زوجیت بر عمده زوج استقرار دارد و موارد آن را ماده 1107 قانون مدنی و اصلاحیه آن احصا نموده است و مستنداً به مواد 1106 و 1206 قانون فوق الذکر و لحاظ نمودن شئونات فردی و اجتماعی زوجه و ارزش واحد پول رایج کشور و شاخص نرخ تورم بانک مرکزی میزان نفقه بانوی مذکور از تاریخ استحقاق از 85/08/01 تا پایان سال 1385 ماهیانه 650/000 ریال معادل شصت و پنج هزار تومان به مدت جمعاض پنج ماه و مبلغ جمیعاً 3/250/000 ریال و از تاریخ 86/01/01 تا زمان صدور حکم در سال 1386 ماهیانه 750/000 ریال معادل هفتاد و پنج هزار تومتن تعیین و اعلام می گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید دستمزد کارشناسی پرداخت گردد.

 

 

حکم دادگاه نفقه

تاریخ رسیدگی : 86/12/21

شماره کلاسه : .........

شماره دادنامه : .....

مرجع رسیدگی : شعبه 284 دادگاه خانواده تهران

خواهان : خانم زهره ..... فرزند : علی به آدرس : خیابان گیشا ............. .

خوانده : آقای حسام ...... فرزند عباس به آدرس : خیابان نارمک ........ .

خواسته  : مطالبه نفقه

گردشکار : به تاریخ 86/12/21 در وقت فوق العاده پرونده کلاسه .... از دفتر واصل و تحت نظر است دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

متن رای دادگاه مطالبه نفقه 

در خصوص دادخواست خانم زهره .... فرزند علی به طرفیت آقای حسام .... فرزند عباس به خواسته مطالبه نفقه با احتساب هزینه دادرسی با توجه به دادخواست تقدیدمی خواهان و مدارک و مستندات ارائه شده از سوی وی و وجود علقه زوجیت فیمابین خواهان و خوانده و نظر به اینکه خوانده دفاع و ایراد موثری در قبال دعوای مطروحه معمول نداشته و اینکه دادخواست تمکین زوج طی دادنامه .... مورخ 86/04/09 صادر زا شعبه ... دادگاه عمومی تهران مردود اعلام گردیده و با عنایت به اینکه در عقد دایم پرداخت نفقه زوجه بر عهده زوج می باشد و همچنین  هیات سه نفره کارشناسی نفقه زوجه را در سال 1385 ماهیانه 650/000 ریال و در سال 1386 ماهیانه 750/000 ریال تعیین نموده اند و خواهان به نظریه مذکور اعتراضی نداشته و خوانده دلیل موجهی جههت اعتراضش بیان نداشته است علی هذا دعوی خواهان وارد و ثابت تشخیص و مستنداً به ماده 1106 و 1107 و 1206 قانون مدنی و ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت ماهیانه مبلغ ششصد و پنجاه هزار ریال از تاریخ 85/.08/01 تا پایان همان سال و به پرداخت ماهیانه هفتصد و پنجاه هزار ریال در سال 1386 تا تاریخ 1385/12/21 بابت اصل خواسته به پرداخت هزینه دادرسی طبق تعرفه در حق خواهان صادر و اعلام می دارد رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران خواهد بود.

رییس شعبه 284 دادگاه عمومی (حقوقی) تهران

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.