-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: جمعه 24 مرداد 1399
وکیل برای مطالبه مهریه

 وکیل برای مطالبه مهریه

مهریه مال معین قابل تملک یا چیزی است که قائم مقام مال است و قابل تملک است که ضمن عقد نکاح یا طبق ماده 1087 قانون مدنی بعد از عقد نکاح به تراضی طرقین تعیین می شود.لازم به ذکر است عدم تعیین مهر ضمن عقد نکاح ، هیچ خللی به عقد اصلی وارد نمی سازد.طبق بند 6 ماده 4 قانون حمایت خانواده " رسیدگی به دعوای مطالبه مهریه در صلاحیت دادگاه خانواده است و با توجه به اینکه مهریه منقول باشد یا غیر منقول، صلاحیت محلی دادگاه تغییر خواهد کرد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1130

روش مطالبه مهریه

 

راه ها و مراحل مطالبه مهریه

  • طبق ماده 22 قانون حمایت خانواده: " هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی است.
  • طبق ماده 22 قانون حمایت خانواده : " مرجع اجرا کننده رای اعم از قسمت اجرای دادگاه صادر کننده اجرائیه یا مجری نیابت مکلف است به تقاضای محکوم له از طرق پیش بینی شده در این قانون و به هر نحو که قانونا ممکن باشد نسبت به شناسایی و توقیف به میزان محکوم به اقدام نماید.
  • در مواردی که محکوم به عین معین باشد و محکوم له شناسایی و تحویل آن را تقاضا کرده باشد، مرجع اجرا کننده رای مکلف به شناسایی و توقیف آن مال است" در خصوص مازاد فقط ملائت زوج ملاک اعتبار است "
  • بر اساس قانون جدید حمایت خانواده ضمانت اجرای حبس برای پرداخت دین مالی در مورد مهریه تا سقف یکصد و ده سکه بهار آزادی یا معادل آن اجرا خواهد شد. زیرا طبق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی: " اگر استیفای محکوم به  از طرق مذکور در این قانون ممکن نگردد، محکوم علیه به تقاضای محکوم له تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکوم له حبس می شود " نسبت به مازاد قانونگذار اثبات ملائت زوج را شرط مطالبه مهریه از سوی زوجه قرار داده است 
  • زوجه می تواند از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی اقدام به مطالبه مهریه خود نماید. به این صورت که قباله ازدواج خود را به دفتر محل ثبت ارائه و تقاضای صدور اجرائیه نماید. سپس با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه کند و در این راستا مالی اعم از وجه نقد یا مال غیر منقول توقیف می گردد. البته به شرط اینکه جزو مستثنیات دین نباشد. 
  • جهت اطلاع از  قواعد و قوانین حاکم بر مهریه و موارد امکان مطالبه مهریه و مشاوره با وکیل خانواده و وکیل متخصص مهریه و امکان توقیف اموال و تاثیر مطالبه مهریه بر سایر دعاوی خانوادگی با دفتر وکالت ما تماس بگیرید.

 

وکیل مهریه

 

دادخواست مطالبه مهریه

خواهان : الهه ... نام پدر : حیدر   به نشانی : تهران.خیابان شهرآرا ...... .

خوانده : رضا ..... نام پدر : فرهاد  به نشانی : تهران.خیابان ستارخان ....... .

تعیین خواسته و بهای ان :

1- مطالبه مهریه (100 عدد سکه طلای تمام بهار آزادی) مقوم به 51/000/000 ریال

2- اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

3- مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات :

1- شماره پرونده استنادی

2- سند طلاق شماره ... مورخ 1385/05/09 دفتر رسمی طلاق شماره ...

3- شناسنامه به شماره ... مورخ 1345/05/15

4- فتوکپی مصدق استشهادیه محلی

شرح دادخواست مطالبه مهریه

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند خوانده همسر سابق اینجانب می باشد که در تاریخ 1385/05/09 جدا شده اسم که به موجب سند طلاق تقدیمی متعهد گردیده 100 عدد سکه تمام بهار آزادی را به عنوان مهریه پرداخت نماید لیکن از انجام این تعهد خودداری نموده.لذا صدور حکم محکومیت نامبرده به پرداخت مهریه به نفع اینجانب موردر استدعا می باشد.ضمناً با توجه به اینکه به لحاظ مالی توانایی پرداخت هزینه دادرسی را ندارم لذا با توجه به مستندات ابرازی بدواً رسیدگی و صدور حکم بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مورد تقاضاست.

 

رای دادگاه مطالبه مهریه

پرونده کلاسه :  ‎.....

مرجع رسیدگی :‏ شعبه ۲۵۸ دادگاه خانولده مجتمع قضایی شهید مفتح تهران

دادنامه شماره : 

خواهان : خانم الهه .... فرزند محمد به نشانی تهران.خیابان شهرآرا ........ .

خوانده : آقای رضا  ..... به نشانی تهران-خیابان ستارخان ....... .

خواسته ها :

1- مطالبه مهریه 

2- مطالبه خسارت دادرسی 

3- اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

متن رای دادگاه مطالبه مهریه 

در خصوص دعوی خانم الهه ..... فرزند محمد به طرفیت آقای رضا .... بخواسته مطالبه مهریه مندرج در سند طلاقیه شماره  ..... دفترخانه رسمی طلاق شماره .... تهران به میزان یکصد سکه تمام بهار آزادی با توجه به دعوی مستند خواهان واظهارات ایشان در جلسه رسیدگی و اينکه خوانده علیرغم اطلاع از وقت دادرسی حاضر نشده و لایحه نیز داده است دادگاه ادعای خواهان را وارد دانسته وستندا" به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی ومواد ۵۱۵ و ۵۱۹ قانون آتین دادرسی مدنی-حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت عین مهریه مذکور و خسارات دادرسی درحق خواهان را صادر واعلام مینماید. اين رای غیابی است وظرف بیست روز پس از رویت قابل واخواهی دراین دادگاه می باشد و سپس ظرف ۲۰ روز پس ازابلاغ قابل اعتراض درمحاکم محترم تجدیدنظراستان تهران میباشد.

رئیس شعبه ۲۵۸ دادگاه خانواده تهران 
 

جهت ارتباط با وکیل متخصص مهریه و دعاوی خانواده کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.