-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 تیر 1401
متن لایحه دفاع از خواسته طلاق به درخواست زوجه

 متن لایحه دفاع از خواسته طلاق به درخواست زوجه

تاثیر مقررات راجع به حقوق خانواده از احکام فقه جعفری به آن اندازه است که مواد قانون مدنی در این خصوص دقیقاً ترجمه بند بند کتاب شرایع الاسلام محقق حلی است.این تاثیر پذیری باعث شده که علی رغم تغییر بسیار در زمان و مکان از مبدأ تشریع تاکنون کماکان زوجه با اراده خود حق طلاق نداشته باشد و سرنوشت دعوای طلاق از طرف زوجه به قبول و موافقت مرد و تصمیم و تشخیص قاضی سپرده شده است.اما راه درخواست طلاق و ثبت دادخواست بسته نیست؛ و زوجه هر زمان می تواند اقدام به تقدیم دادخواست طلاق به درخواست زن نماید. طبیعتاً پذیرش درخواست طلاق منوط به پذیرش و قوت دلایل طلاق است. زنی که دلیلی برای طلاق ندارد و عسر و حرج وی نیز احراز نمی شود دعوای او محکوم به رد است هر چند که به نظر نگارنده جدایی طولانی یا اصرار و سماجت بر طلاق خود می تواند مصداق بارز عسر و حرج یا کراهت و مجوز توسل به طلاق خلع باشد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 13033

لایحه طلاق به درخواست زوجه در فرض فقدان دلیل قانونی

بسمه تعالی
ریاست محترم شعبه 170 دادگاه خانواده تهران
با سلام

احتراما اینجانب مینا کاویانی به وکالت از خواهان پرونده کلاسه فوق (خانم مریم ....) با موضوع طلاق به درخواست زوجه مقید به وقت رسیدگی امروز ساعت 9:30 صبح مراتب زیر را به عرض آن مقام محترم می رسانم: 
1- موکل و خوانده به موجب رونوشت سند ازدواج مورخ 08/12/1365 به عقد دائم یکدیگر درآمده اند و حاصل این ازدواج دو پسر 14 و27 و یک دختر 33 می باشد. 
 

2-  این قسمت از لایحه به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.


3- با ازدواج دختر و مهاجرت پسر بزرگشان زوجین از یکدیگر جدا شده  و حدود سه سال است که جدا از یکدیگر زندگی می کنند.
 

4-  این قسمت از لایحه به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.
 

5-  این قسمت از لایحه به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.
 

6-  این قسمت از لایحه به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.

 

7-  این قسمت از لایحه به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.
 

8-  این قسمت از لایحه به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است.
 

9-  این قسمت از لایحه به جهت حفظ اسرار موکل حذف شده است. این مطلب با فتوای بعضی فقهای معاصر هماهنگ است. در همین خصوص پاسخ بعضی فقها عینا نقل می شود : " در صورتی که ثابت شود ادامه زندگی برای زن همراه با عسر و حرج شدید است حاکم شرع می تواند طلاق خلع مزبور را انجام دهد اگرچه شوهر راضی نباشد. بنابراین اگر کراهت زوجه به درجه ای باشد که دوام زوجیت را برای وی حرجی نماید ، وی می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید." (ایت ا... فاضل لنکرانی)
 

10- در خصوص مستند قانونی علاوه بر ماده1146 قانون مدنی ، یکی از موارد مشروعیت طلاق اجباری ، عسر و حرج زوجه است که ماده 1130 قانون مدنی متعرض آن شده است. و کراهت شدید زوجه می تواند از مصادیق عسر و حرج مذکور در ماده 1130 قانون مدنی محسوب گردد.زیرا تعریف این قانون از عسر و حرج مطلق است و شامل حرج  جسمی و روحی می شود اعم از این که منشا حرج روحی کراهت شدید زوجه باشد یا عاملی دیگر. و از آن جا که مصادیق مذکور در این قانون حصری نیست و موید این برداشت بخش اخیر تبصره ماده فوق است که بیان می دارد : موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود حکم طلاق صادر نماید.

بنابراین اگر کراهت زوجه از زوج شدید باشد به نحوی که دوام زوجیت را برای او حرجی نماید مورد از مصادیق عسر و حرج محسوب می شود و اجبار زوج به طلاق وجاهت پیدا می کند اداره حقوقی قوه قضاییه نیز در نظریه شماره 7/989 مورخ 25/2/1375 در مورد حرج ناشی از نفرت شدید زوجه بیان داشته است : " کراهت زوجه به تنهایی موجب عسر و حرج برای طلاق نیست مگر نفرت به حدی باشد که ادامه زوجیت برای زوجه میسر نباشد. "
بنا به مراتب مذکور و با عنایت به تنفر و کراهت شدید زوجه از زوج و جدایی زوجین برای مدتی بیش از سه سال صدور حکم به طلاق زوجه با بذل ده سکه بهارآزادی به استناد کراهت شدید زوجه و عسر و حرج ایجاد شده برای وی و از باب قاعده الحاکم ولی الممتنع از محضر آن مقام محترم مستدعی می باشد.
با تشکر و تجدید احترام

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص دعاوی خانواده در تهران

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.