-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 فروردین 1400
رای و دادخواست مطالبه حقوقی وجه چک و خسارت تاخیر

 رای و دادخواست مطالبه حقوقی وجه چک و خسارت تاخیر

متداول ترین روش مطالبه وجه چک تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی است.شاید به این دلیل که امکان اقدام و شکایت حقوقی و مطالبه وجه چک به موجب دادخواست در خصوص کلیه چک ها وجود دارد ولی برای شکایت کیفری یا اجرای ثبت یا اجرای احکام حتما باید شرایط مخصوصی وجود داشته باشد.بر خلاف باور عمومی گاهی بهترین راه برای مطالبه وجه چک از جهت مجموعه فشارهایی که می تواند به صادرکننده وارد کرد نیز همین است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4296

 

دادخواست مطالبه وجه چک - خسارت تاخیر تادیه

خواهان : باقر.........

خوانده : مهدی........

وکیل یا نماینده قانونی : مسعود محمدی

تعیین خواسته و بهای آن :

1- هفتصد میلیون ریال مبلغ چک ( 700/000/000 )

2- صدور قرار تامین خواسته و توقیف آن

3- پرداخت کلیه خسارات و هزینه ها و خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل

دلایل و منضمات دادخواست :

1- تصویر مصوق چک گواهی عدم پرداخت

ریاست محترم دادگستری شهرستان ری

با سلام و احترام به استحضار می رساند موکل اینجانب آقای باقر.....مبلغ هفتصد میلیون ریال به موجب چک به شماره ..........نزد بانک تجارت شعبه ......به تاریخ 29/9/94 از آقای مهدی....طلبکار است که در تاریخ مندرج در چک به بانک مذکور مراجعه کرده و با عدم پرداخت مواجه شده است . لذا با توجه به توضیحات فوق موارد ذیل از آن دادگاه محترم مستدعی است :

  1. حکم به پرداخت با عنایت به تصویر گواهینامه عدم پرداخت ورقه چک مورد نظر
  2. حکم به پرداخت کلیه خسارات و هزینه های وارد شده از تاریخ مندرج در چک تا هنگام وصول آن از جمله خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مستندا به تبصره ماده 2 قانون صدور چک و همچنین قانون استفساریه تبصره الحاقی به ماده 2 قانون صدور چک مصوب 21/9/1377 مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  3. صدور قرار تامین خواسته  و توقیف اموال از محل اموال خوانده با عنایت به بند ج ماده 108 قانون آیین دادرسی معرفی به میزان بهای خواسته.

رای دادگاه - مطالبه وجه چک و خسارت تاخیر تادیه ودیرکرد

تاریخ رسیدگی : 6/6/95                 

کلاسه پرونده : ......                   

شماره دادنامه : .......

مرجع رسیدگی : شعبه 42 دادگاه عمومی حقوقی تهران

خواهان : مسعود محمدی به وکالت از باقر....

خوانده : مهدی ..... فرزند .......مجهول المکان

خواسته : مطالبه وجه

گردشکار – خواهان دادخواستی بخواسته فوق بطرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت بکلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده مقرر دادگاه بتصدی امضا کننده زیر تشکیل است با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه

در خصوص دعوی آقای مسعود محمدی به وکالت از آقای باقر.... به طرفیت آقای مهدی ....بخواسته مطالبه مبلغ 700/000/000 ریال وجه یک فقره چک بلا محل به شماره ..... بر عهده بانک تجارت کد... خسارت تاخیر تادیه و سایر خسارات دادرسی و حق الوکاله نظر به اینکه متعاقب جری تشریفات دادرسی به حسب گزارش مورخ 24/12/94 خواهان در مقام رفع نقص تقاضای اعمال مقررات ماده 73 قانون آیین دادرسی مدنی را نموده با تعیین موعد دادرسی و اعمال مقررات ماده مرقوم اخیر الذکر ، خوانده در جلسه رسیدگی حاضر میشود و دفاعی را انجام میدهد در حالی که مستندات ابزاری خواهان و بقای ید خواهان نسبت به لاشه موضوع دعوی موید بقای دین و مشغولیت ذمه خوانده به میزان خواسته مطروحه است . لذا دعوی خواهان را حمل بر صحت تلقی مستندا به مواد 309 و 313 از قانون تجارت و ماده 198 از قانون آیین دادرسی مدنی ضمن محکومیت خوانده به کارسازی مبلغ هفتصد میلیون ریال اصل خواسته در حق خواهان مستندا به مواد 519 و 520 و 522 از قانون اخیر الذکر خوانده همچنین مکلف به کارسازی خسارت تاخیر تادیه از تاریخ گواهی عدم پرداخت چک موضوع دعوی مورخ 19/9/84 لغایت زمان کارسازی وجه مذکور بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی جمهوری ایران و تحت نظارت دایره اجرای احکام مدنی و نیز حق الوکاله دعاوی مالی بر اساس تعرفه مرحله بدوی و نیز تمبر دادرسی به عنوان خسارت دادرسی در حق خواهان است رای صادره غیابی و ظرف مهلت بیست روز از ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه بوده این امر مانع اعمال حق تجدیدنظر پذیری در نزد مرجع تجدیدنظر دادگستری استان تهران در ظرف مهلت مقرر قانونی نخواهد بود.

رئیس شعبه 42 دادگاه عمومی حقوقی تهران

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
از تاریخ مندرج در چک که همان تاریخ مراجعه به بانک است می توان خسارت تاخیر تادیه را مطالبه کرد.
مطابق یک نظر صحیح مهلت مطالبه وجه چک 15 سال است.هر چند که عده ای نیز معتقد به قید مهلت نبوده و در هیچ فرضی قائل به مرور زمان نیستند.
مانند سایر دعاوی حقوقی هزینه دادرسی دعوای مطالبه وجه چک نیز عبارت است از چیزی در حدود سه و نیم درصد ارزش خواسته.یعنی مثلا اگر مبلغ چک 100 میلیون تومان باشد هزینه دادرسی آن سه میلیون و پانصد هزار تومان می شود.
بله، مانند سایر دعاوی و شکایات حقوقی خواهان می تواند همزمان با مطالبه وجه چک تقاضای توقیف اموال و تامین خواسته نیز بنماید.اگر چک ظرف مهلت قانونی (15 روز از تاریخ سر رسید) برگشت خورده باشد دستور توقیف اموال بدون هیچ چون و چرایی صادر می شود.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.