-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: یکشنبه 29 فروردین 1400
دادخواست و رای - اعسار و تقسیط اجرت المثل

 دادخواست و رای - اعسار و تقسیط اجرت المثل

از جمله دعاوی خانوادگی که در سالهای اخیر به جهت نحوه قانونگذاری و تغییر تبصره ماده 306 قانون مدنی رونق گرفته و متداول شده است می توان به دعوای مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت اشاره نمود.از نظر نگارنده امکان طرح چنین خواسته ای با اقتضای ذات عقد نکاح منافات دارد چرا که هیج زنی (بدون تردید و بدون استثنا) در زمان انجام کارهای منزل یا نگهداری از فرزندان اصل و عزم دریافت اجرت ندارد.با ظهور و بروز مقرره مندرج در تبصره ماده 336 قانون مدنی و ابهام موجود در آن به محض بروز اختلاف، خانم ها برای اعمال فشار حداکثری به شوهر در کنار راه های دیگر به مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت نیز متوسل می شوند.در هر حال در سیستم حقوقی ما این حق به زن داده شده که در صورت فوت یا طلاق اقدام به مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت از شوهر خود بنمایند.هر چند که از ظاهر تبصره این ماده بر می آید که در هر حال و حتی دز طول جریان زندگی مشترک این اجرت قابل مطالبه است ولی قضات آن را در کنار قوانین دیگر تحلیل، توجیه و تفسیر می نمایند و بعضاً شرط فوت یا طلاق را برای امکان مطالبه اجرت المثل ضروری می دانند.همچنین تردیدی نیست که اثبات قصد عدم تبرع و نیز اثبات اینکه کارها به دستور شوهر انجام شده خود مشکلی دیگر است!!مطابق مقررات عمومی مردی که محکوم به پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت شده می تواند در صورت وجود ادعای عدم امکان پرداخت و عدم تونایی مالی درخواست اعسار و تقسیط محکوم به را بدهد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4622

دادخواست تقسیط اجرت المثل

خواهان : آقای پژمان ..... فرزند : محمد تقی به نشانی : تهران.خیابان فرشته ...... .

خوانده : خانم فاطمه ....... فرزند : محمد حسن  به نشانی : تهران.خیابان فرشته ....... .

خواسته و بهای آن : تشخیص اعسار و تقسیط اجرت المثل موضوع دادنامه شماره ......... صادره از شعبه ... مجتمع قضایی خانواده (2)

دلایل و منضمات : 

1- تصویر دادنامه اجرت المثل ایام زوجیت

2- تصویر دادنامه تقسیط مهریه

شرح دادخواست تقسیط اجرت المثل ایام زوجیت :

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به عرض عالی می رسانم به موجب دادنامه ضم دادخواست، موکل محکوم به پرداخت 300/00/000 ریال بابت اجرت المثل ایام زوجیت همسر خود شده اند که با عنایت به ضمایم دادخواست از جمله رای راجع به تقسیط مهریه و توانایی محدود مالی موکل، بدینوسیله از محضر آن مقام محترم تقاضای صدور حکم به مهلت مناسب و نیز تقسیط اجرت المثل می شود.

 

 

حکم دادگاه تقسیط اجرت المثل

پرونده کلاسه : .......

شعبه : .... دادگاه عمومي مجتمع قضايي خانواده ۲ ونك (تهران)

دادنامه شماره : ‎ ........‏

خواهان : آقاي پژمان ....... با وکالت آقاي مسعود محمدي خیایان فاطمی.میدان گلها ..... .

خوانده : خانم فاطمه .......  به نشاني تهران - خیابان ظفر ............ .

خواسته : تقسیط اجرت المثل

گردشکار-خواهان دادخواستي به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا ز قدیم داشته که پس از ارجاع به اين شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جري تشریفات قانوني در وقت فوق العاده مقرر دادگاه به تصدي امضاء کننده زير تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسيدگي را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور راي مي نماید .

متن راي دادگاه تقسیط اجرت المثل 

درخصوص دادخواست آقاي پژمان ... با وکالت مسعود محمدی به طرفیت خانم فاطمه ... محلاتی به خواسته اعسار از پرداخت یكجاي 300/00/000 میایون ریال محکوم به موضوع دادنامه شماره ..... مورخ 91/03/30‏ در پرونده اين شعبه و تقسیط آن با عنایت جامع محتویات پرونده نظر به اينکه خواهان جهت اثبات ادعاي خود به شهادت شهود استناد نموده و شهود وي نیز گواهي نموده اند که خواهان قادر به پرداخت نقدي و يكجاي محکوم به نمي باشد لکن اطلاعات جامعی نداده اند و نیز اينکه خواهان طی دادنامه قطعی شماره .... مورخه 91/03/26 ضمن تقسیط مهریه و پرداخت به صورت حدود سیصد و بیست مپلیون ریال و ماهیانه پانزده میلیون ریال شده است و نیز شغل و درامد خواهان دادگاه دعوي خواهان را به کیفیت مذکور مقرون به واقع تشخیص داده و با استناد به ماده ۱و۲۰و۲۳ قانون اعسار و مواد ۱۰۸۲،۲۷۷ قانون مدني و ماده ۲ قانون نحوه اجراي محکومیت هاي مالي مصوب سال ۷۷ و ماده ۱۹ آین نامه اجراني آن ضمن احراز اعسار خواهان از پرداخت یکجا و دفعتا واحده محکوم به تقسیط آن به صورت نصف محکوم به را به صورت نقد و مابقی را ماهیانه هفت میلیون و پانصد هزار ریال تا تسویه کامل محکوم به در حق خوانده صادر و اعلام مي نماید بديهي است چنانچه خوانده اموالي بعداً از خواهان بدست آورد مي تواند نسبت به وصول محکوم به از محل آنها اقدام نماید.راي صادره حضوري بوده و بیست روز پس از ابلاغ  قابل تجدیدنظر خواهي در دادگاه تجد یدنظر استان باشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.