-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: جمعه 24 مرداد 1399
واخواست و شکایت مطالبه وجه سفته

 واخواست و شکایت مطالبه وجه سفته

سفته از جمله اسناد تجاری ذاتی است به این معنا که هم خود سندی تجاری محسوب می شود و هم صادرکننده آن و کسی که شغل معمول خود را صدور، تنزیل و عملیات راجع به سفته قرار دهد تاجر محسوب می شود.اثر تجاری دانستن عملیات راجع به سفته و تاجر انگاشتن صادرکننده سفته فعلا فقط همین است که چنین شخصی مشمول مقررات ورشکستگی می شود.برای اینکه دارنده سفته بتواند از امتیازات قانونی مثل مطالبه خسارت تاخیر تادیه از تاریخ سفته و شکایت علیه ضامنین سفته و توقیف اموال بدون سپردن خسارت احتمالی بهره ببرد ضرورتا باید ظرف مهلت قانونی (تا 10 روز بعدد از تاریخ مندرج در سفته) آن را واخواست نماید.اداره ای تحت عنوان اداره واخواست در کلبه حوزه های قضایی زیر مجموعه قوه قضاییه وجود دارد در شهر تهران اداره واخواست در طبقه پنجم مجتمع قضایی شهید بهشتی وتقع شده است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3551

مراحل واخواست سفته

 

ضرورت واخواست و برگشت سفته

  • سفته یا فته طلب سندی است که بر اساس آن شخصی (صادر کننده سفته) تعهد می کند مبلغ معینی را در زمان معین یا عند المطالبه به دیگری بپردازد.
  • با صدور سفته تعهدی بر ذمه صادر کننده بار می شود که باید از عهده آن بربیاید.اما دارنده سفته نیز برای اینکه بتواند وجه سفته را مطالبه کند باید اقداماتی را انجام دهد.
  • برای آنکه دارنده سفته بتواند از مزایای قانونی آن برخوردار شود باید نکاتی را رعایت کند یعنی دارنده سفته باید در سررسید سفته را مطالبه کند اگر وجه سفته پرداخت شد که قضیه تمام است ولی در صورت عدم پرداخت دارنده سفته باید ظرف مدت 10 روز از تاریخ سر رسید، سفته را واخواست کند.
  • واخواست اعتراض رسمی است به سفته ای که در سررسید آن پرداخت نشده است و علیه صادرکننده سفته به عمل می آید و اگر دارنده سفته در موعد قانونی نسبت به واخواست سفته نکند، موجب سلب دو اثر از آن می شود :
  • اولا : مسوولیت تضامنی ظهرنویسان زائل می شود.
  • ثانیا : عدم امکان صدور قرار تامین خواسته بدون تودیع خسارت اختمالی طرف. لذا سند تجاری بدون واخواست نامه به صورت یک سند عادی اقرار به دین در می آید که مطابق مواد 230 و 307 قانون تجارت به عنوان یک سند عادی قابل مطالبه است.

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص وصول سفته و اسناد تجاری کلیک کنید  - 88019244

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.