-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: جمعه 27 تیر 1399
نحوه ثبت طلاق در دفترخانه طلاق

 نحوه ثبت طلاق در دفترخانه طلاق

برای رسیدگی به هر امری که در دنیای حقوق مطرح می شود باید مراحلی در محاکم طی شود و طی کردن این مراحل به صورت قانونی و آنطور که قانونگذار قرار داده است، برای جلوگیری از بی نظمی در جامعه لازم و ضروری است. قانونگذار برای عدم رعایت هر یک از این مراحل ضمانت اجراهایی در نظر گرفته تا افراد نتوانند هر زمان که بخواهند با تغییراتی که شخصا اعمال می کنند، باعث هرج و مرج در سیستم قضایی و در نتیجه جامعه  شوند. در همین راستا قانوگذار تکلیف نموده است که زوجین هر یک به تنهایی و یا حتی در صورت توافق باید اجازه طلاق را از دادگاه خانواده صالح بگیرند. عدم رعایت این امر و ثبت طلاق بدون حکم دادگاه و حتی اجرای صیغه طلاق هر چند که از نظر شرعی صحیح است ولی قانوگذار آن را جرم دانسته و طرفین متخلف و سردفتر را تهدید به مجازات نموده است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 20921

ثبت طلاق

 

اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق

  • در صورت توافق زوج و زوجه بر طلاق و وارد شدن در مراحل طلاق توافقی، باید مراحل آن به تفکیک و به صورت کامل و در مهلت خود انجام شوند. در غیر اینصورت فردی که تشریفات رسیدگی را رعایت ننماید با ضمانت اجراهایی مواجه می شود که قانونگذار برای خاطی در نظر گرفته است.
  • در صورتی که یکی از زوجین بعد از صدور رای مبنی بر طلاق توافقی، برای ثبت آن در دفترخانه حاضر نشود، امکان ثبت طلاق بدون حضور وی یا وکیل دادگستری وی در دفترخانه طلاق از بین می رود مگر اینکه هریک وکالت در طلاق از جانب دیگری داشته باشد که در اینصورت به عنوان وکیل طرف دیگر اقدام خواهد کرد.
  • نحوه ثبت طلاق در دفترخانه طلاق، عدم حضور هر یک از زوجین در دفتر خانه و اجرای صیغه طلاق و امضا دفاتر اوراق مربوط به طلاق، مانع اجرای صیغه طلاق بوده و اجرای حکم منتفی است.البته این فقط در طلاق توافقی صادق است در سایر طلاق ها نماینده دادگاه به جای طرف دیگر امضا می کند.
  • نکته آخر اینکه توجه شود به تبصره ماده 34 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 که می گوید : ((هرگاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده بر اساس قوانین زوجین به حکم قانون درجه اعتبار ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می گردد.))

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص امور قراردادها کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.