-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 دی 1399
لایحه دفاعیه - مطالبه خسارت - افت قیمت خودرو

 لایحه دفاعیه - مطالبه خسارت - افت قیمت خودرو

قاعده کلی این است که خسارات وارده به شخص زیان دیده نباید بدون پاسخ بماند و به طور کلی و مطابق اصل هر خسارتی باید جبران شود و فردی که تقصیری در بروز حادثه نداشته است نباید تاوان بدهد. منشاء شکایت مطالبه افت قیمت خوردو نیز همین است. معمولاً شرکت های بیمه فقط خسارت تعمیر و ترمیم خودرو مطابق قواعد خود را می دهند و طبیعتاً قسمتی از خسارات و آسیب های وارده به قربانی بی پاسخ می ماند. مطابق یک رویه پذیرفته شده زیان دیده حق دارد مازاد خسارت خود را که به هر دلیل بیمه تقبل نمی نماید یا در خصوص آن پوشش بیمه ای کافی وجود ندارد از طریق مراجع قانونی از طرف (مقصر حادثه) مطالبه کند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 25300

لایحه اقت قیمت خودرو

 

لایحه دفاعیه مطالبه خسارت به خودرو

بسمه تعالی

قاضی محترم شورای حل اختلاف ناحیه 6 تهران

باسلام

درخصوص پرونده کلاسه .... که با موضوع مطالبه خسارت در شعبه 253 مجتمع شماره 6 حل اختلاف در جریان رسیدگی است به عرض عالی می رساند ؛

1- خواهان قبلاً در مجتمع شماره 2 شورای حل اختلاف دعوایی عیناً با همین عنوان مطرح نموده که معلوم نیست به چه دلیلی (شاید به دلیل اعلام نشانی اشتباه برای موکل و محروم کردن وی از حضور در دادرسی) با مسکوت گذاشتن آن قبل از صدور رأی و پایان رسیدگی دعوایی با همان خواسته در شورای حل اختلاف ناحیه 6 مطرح می نماید و البته با این تفاوت که در حالی که نشانی موکل را می دانسته آن را اشتباه اعلام می کند و طبیعتاً موکل از این دادرسی اطلاع نداشته و به طور کاملاً اتفاقی از آن آگاه شده است.

2- در دعوای مطروحه در شعبه 63 مجتمع 2 شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی تعیین میزان خسارت را به کارشناسی واگذار نموده بود که نظریه مذکور با عدم پیگیری خواهان به موکل ابلاغ نشده و طبیعتاً از آن اطلاع نداشته که اعتراضی ننموده است.

3- خواهان با پنهان کاری در حالی که نشانی موکل را می دانسته با اعلام نشانی اشتباه و الحاق کپی نظریه کارشناسی پرونده تحت رسیدگی شعبه 63 شورای حل اختلاف ناحیه 2 اقدام به طرح دعوای مشابهی در این شورا (ناحیه 6) نموده است و ضمن آن اقدام به توقیف خودرو متعلق به موکل نیز کرده است.

4- در جلسه رسیدگی مورخ 19/01/96 در این شورا، این ایراد وارد شد که نظریه کارشناسی پیوست دادخواست چون از سوی مرجع دیگری و در خصوص پرونده کلاسه دیگر صادر شده و به موکل ابلاغ نشده و موکل از حق اعتراض خود محروم مانده است قابلیت استناد و ارائه در این دادرسی را ندارد و طبیعتاً باید مجدد از سوی این مرجع مساله به کارشناس ارجاع شده و تشریفات آن طی شده و پس از ابلاغ به خوانده مطابق تشریفات حق اعتراض برای خوانده در نظر گرفته شود.اما متاسفانه در این جلسه به اظهارات بنده هیچ توجهی نشده و حتی اظهاراتم مکتوب نشد و رئیس محترم شعبه علیرغم میل باطنی بنده اصرار به ارجاع پرونده به هیئت سه نفره کارشناسی را داشتند که بنده آن را قبول نداشتم اما توجهی نشد.

5- در خصوص خواسته خواهان در دادخواست تقدیمی مبنی بر خسارت ناشی از افت قیمت این مطلب لازم به ذکر است که این خسارت با قوانین و مقررات فعلی موجه و قانونی و مشروح به نظر نمی رسد چرا که اولا موکل مسئولیت ناشی از قصور در تصادف خود را بیمه نموده و بیمه هم چیزی جز خسارت مستقیم را پرداخت نمی نماید و ثانیا اینکه خسارت از خسارت در سیستم حقوقی ما جهت جلوگیری از مفسده و سوءاستفاده افراد مشروع و قانونی شناخته نشده و قابل مطالبه نیست.

6- در خصوص ادعا و خواسته خواهان مبنی بر مطالبه هزینه اجرای قرار تأمین دلیل که باید گفت ایشان خود و به میل خود و بدون اینکه مرجع رسیدگی آن را لازم بداند با مراجعه به مجتمع 2 شورای حل اختلاف درخواست صدور قرار تأمین دلیل نموده است و دستمزد کارشناسی را هم در راستای آن پرداخت کرده و مرجع رسیدگی قرار تأمین دلیل را صادر ننموده که هزینه پرداخت شده در خصوص آن قابل حمل بر دوش موکل باشد. در واقع اقدام اضافی و فوق العاده ای بوده که خود خواهان به میل و تشخیص خودش انجام داده است و نمی توان این تکلیف را بر دوش موکل حمل نمود.(تکلیف پرداخت هزینه اجرای قرار تأمین دلیل خواسته)

با عنایت به مراتب فوق و با توجه به اینکه در پرونده حاضر و تحت رسیدگی این شعبه کارشناسی تشریفات اظهارنظر ننموده و نظریه مورد ادعای خواهان در دعوای دیگری و صرفا به درخواست خودشان در مقام تأمین دلیل صادر شده است لذا تقاضا می شود جهت انجام تشریفات قانونی و بهره مندی موکل از حق اعتراض به نظر کارشناسی مساله به کارشناس بدوی ارجاع شود.البته تمامی این مراتب در جلسه رسیدگی توضیح داده شد که ریاست محترم شعبه 252 به آن ها توجهی ننموده و اصرار به ارجاع امر به هیئت سه نفره را داشتند.

باتشکر و تجدید احترام

 

تنظیم کننده : وکیل مسعود محمدی (زمستان 1399)


استفاده از این مطلب با ذکر منبع (www.dadgaranhami.com) بلامانع است.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات

شنبه, 26 شهریور,1401

مطیعی

با سلام، از انتشار مطلب فوق نهایت قدردانی رو دارم، چون دقیقا درگیر موضوعی مشابه و اتفاقا در مجتمع شماره 6 هستم، و با اینکه لایحه تهیه کردم، این لایحه به بهترین شکل ممکن برام قابل استفاده است.


پاسخ وکیل :
با سلام
از این بابت خوشحالیم.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.