-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
جستجوی مطلب مورد نظر
مطالب و مقالات حقوقی و قضایی
تاریخ انتشار: شنبه 14 تیر 1399
آشنایی با تعریف طلاق رجعی و بائن

 آشنایی با تعریف طلاق رجعی و بائن

طلاق را از جهات مختلف می توان تقسیم نمود مانند اینکه طلاق را به طلاق رجعی و طلاق بائن دسته بندی کنیم این نوع دسته بندی از نظر قابلیت رجوع در دوران عده یا عدم قابلیت آن است. در بعضی طلاق ها و اصولاً مرد حق رجوع به طلاق را دارد و پس از رجوع طلاق خود به خود و بدون انجام هیچ عمل دیگری و حتی بدون جریان لفظی طلاق منتفی شده و وضعیت نکاح سابق استمرار می یابد در مواردی که تصریح قانون گذار وجود دارد طلاق می تواند بائن باشد یعنی در دوران عده قابلیت رجوع نداشته باشد مانند طلاق خلع و همان که در عرف و عوام به آن طلاق توافقی می گویند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2456

طلاق بائن و رجعی

 

طلاق بائن و رجعی و توافقی

  • بر اساس ماده 1143 قانون مدنی ایران طلاق بر 2 نوع است : 1- طلاق بائن و 2- طلاق رجعی
  • تفاوت طلاق بائن و طلاق رجعی در مدتی است که برای رجوع مرد به زن (با هر لفظ یا عملی البته به شرط قصد رجوع) تعیین شده.
  • در طلاق رجعی در مدت عده (مدتی که تا پایان یافتن آن زنی که عقد نکاح او منحل شده نمی تواند شوهر دیگری اختیار کند که مدت این عده سه طهر است) این تعویق در طلاق به زوجین اجازه می دهد تا بیشتر به پیامد و نتایج تصمیمی که گرفته اند بیندیشند.
  • لازم به ذکر است که زن در مدت عده طلاق رجعی در حکم زوجه است بنابراین همچنان تمام آثار زوجیت پابرجاست. برای مثال: شوهر در این مدت باید به زن نفقه بدهد.
  • در طلاق بائن برای مرد حق رجوع وجود ندارد و تمام آثار زوجیت پس از جاری شدن صیغه طلاق از بین می رود.
  • سومین نوع طلاق که در قانون مدنی به آن اشاره ای نشده اما با توجه به اصل آزادی اراده ها و مستندا به ماده 10 قانون مدنی می توان آن را در ذیل انواع طلاق قرار داد طلاق توافقی است. به این صورت که زوجین با توافق بر سر تمام مسائلی که دارند و به صورت مشترک وارد مراحل طلاق می شوند بعد از رجوع به داوری و اخذ گواهی عدم امکان سازش صیغه طلاق جاری می شود.

 

انواع طلاق بائن

1 - طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.
2 - طلاق زن یائسه
3 - طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.
(در تعریف طلاق خلع باید گفت زن به دلیل تنفری که از شوهرش دارد حاضر است مالی که که معادل یا کمتر یا بیشتر از مهریه است به او بپردازد و در مقابل این بخشش از او جدا شود. تا وقتی که زن از بخشش رجوع نکرده طلاق بائن است و به محض رجوع از بخشش طلاق رجعی می شود.

در طلاق مبارات کراهت بین دو طرف حاصل شده و ادامه زندگی برای هر دو طرف امکان ناپذیر است.در این نوع طلاق زن مقداری از مهر خود را که نمی تواند مازاد بر مهریه اش باشد را می بخشد و صیغه طلاق جاری می شود.)
4 - سومین طلاقی که بعد از سه وصلت متوالی به عمل می آید اعم از آنکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید. به این صورت که مرد بعد از دو طلاق از همسرش در سومین طلاق وی، حق رجوعش را از دست می دهد و طلاق به صورت بائن در می آید.
5 - طلاقی که در نتیجه عسر و حرج زن (حالتی که زن از ادامه زندگی با همسر خود عاجز و ناتوان شده) و اثبات این این عسر و حرج در دادگاه صورت می گیرد نیز طلاق بائن است.
 

مصادیق و انواع طلاق رجعی

1- تمامی مواردی که خواهان طلاق مرد است و زن در طول طلاق مرد را همراهی نمی کند.

2- طلاق خلع یا مبارات اگر زن در دوران عده به مابذل رجوع نماید.

3- طلاقی که دادگاه به قائم مقامی و جانشینی زوج (ممتنع) به نفع زن صادر می کند.

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص طلاق و دعاوی خانواده کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.