-

 

ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: یکشنبه 01 اسفند 1400

 روش تثبیت مالکیت اموال منقول – وسایل منزل

من تقریبا 17 ساله که شاغل هستم و دختر مجرد و 37 ساله هستم پدرم 10سال پیش به رحمت خدا رفتند و هیچگونه بیمه ویا مستمری نداشتند تنهایک خانه داشتند که ب اتفاق مادر و من زندگی میکردیم .برادر و خواهرهایم ازدواج کردند و رفتند.کارمنده ستم و هرماه حقوق خودم رو صرف زندگی و خرج خانه خودم و مادرم در ملک پدری کردم و با حقوق خودم مل وسایل خانه را تعویض و حتی طلا هم برای مادرم خریداری کردم .ناگفته نماند مستاجر هم داریم که پول ودیعه گرفتیم .الان خواهر و برادرهایم سر ناسازگاری برداشتند که من ودیعه مستاجررا صرف وسایل خانه کردن ام در صورتی که آن پول ودیعه هر بار از هرمستاجر به مستاجر بعدی منتقل میشه. سوالم این هست با توجه به کهولت سن مادر و با رضایت مادرم آیا روشی هست برای تثبیت مالکیت تمام آنچه به عنوان لوازم منزل خریداری کردم رو رسما در زمان حیات مادرم به نام خود منتقل کنم ؟ چگونه و از کجا اقدام نمایم چون هیچ چیز برای خودندارم و مادرم بشدت نگران هست بعد از خودش خواهر برادرم مرا بی سر و سامان نمایند .ممنون میشم پاسخ دهید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2252

پاسخ - چگونه مالکیت خود نسبت به وسایل منزل مشترک با مادر را تثبیت کنم ؟

  • مالکیت عبارت ازحقی است كه هر مالكی در جهت انتفاع از ملک خود داراست و ميتواند هر طور بخواهد در آن تصرف كند و کسی حق ندارد با انتفاع يا تصرفات او مقابله كند.
  • مالکیت خصوصی  رابطه ای است اختصاصی بين فرد انسان با مال كه منع ديگران را از انتفاع موجب می شود، يا به شكلی است كه مداخله ی ديگران را جز در صورت ضرورت و موارد استثنايی، در آن مال محدود می كند.
  • به عبارت دیگر حق مالكيت اگرچه كاملترين حق عينی است و مالک حق دارد هرگونه تصرفی در ملک خود بكند، ولی با اين وجود مقيد است به اينكه تصرف مالک موجب اضرار به غير نباشد.
  • به موجب ماده 132 قانون مدنی کسی نمیتواند تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود، مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

اوصاف مالکیت

مطلق بودن مالکیت

مطلق بودن بدین معناست که مالک، حق دارد ضمن ارتباط مستقیم با مالش از مال خود بهره برداری و استفاده نماید؛ بنابراین مالکیت، عام و فراگیر است و به مالک اختیار میدهد هر گونه تصرفی که بخواهد در مال خود بنماید. مطابق ماده 30 قانون مدنی هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد، مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد

انحصار

در این معنا، مالک حق دارد به تنهایی و به صورت کامل، حقش را اجرا کند و هیچکس بدون اذن و اجازه او حق تصرف در مال او را ندارد، مطابق ماده 31 قانون مدنی هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمیتوان بیرون کرد، مگر به حکم قانون. 

دوام

 دائمی بودن مالکیت، بدین معناست که گذشت زمان هر چند طولانی، و عدم استفاده مالک از مال خود، موجب سلب حق مالکیت از وی نمیگردد. بنابراین، حق مالکیت، یک حق موقت و محدود به زمان نمیباشد. 
مهمترین اثر مالکیت آن است که مالک بتواند در ملک خود تصرفات مالکانه کند، یعنی آزادانه از آن منتفع شود آن را به گونه های مختلف به دیگران منتقل کند و انتفاعات ممکن را از آن ببرد. حدود اختیارات مالک در مواردی که مال، تنها یک مالک دارد گسترده و وسیع است ولی در جایی که چند نفرنسبت به یک مال حق مالکیت دارند اختیارات مالکان محدود میشود. 
در رابطه با روش تثبیت مالکیت اموال منقول باید گفت مال منقول مالی است که قابليت جابجايی داشته بدون اينكه به خودش و محل استقرارش ايرادی وارد شود. اموال منقول سه دسته اند:

منقول ذاتی

 همان اموالی که در تعرییف بالا بیان شد یعنی اموالی که بدون اينكه به خودش و محل استقرارش ايرادی وارد شود قابل جا به جا شدن باشد. مانند اثاث منزل.

منقول حکمی

 به موجب ماده 20 قانون مدنی کلیه دیون از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال‌الاجاره عین مستاجره از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول است ولو اینکه مبیع یا عین‌ مستاجره از اموال غیرمنقوله باشد.

منقول تبعی

اموال منقول تبعی در واقع حقوق مربوط به اموال منقول می باشد مانند حق انتفاع از یک مال منقول (مثلا خودرو).

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص روش تثبیت مالکیت وسایل منزل

♦  در پاسخ به پرسش شما در خصوص روش تثبیت مالکیت اموال منقول باید گفت قاعده ید بیانگر این است که تصرف اموال اماره ی مالکیت است و کسی که با عنوان مالکیت و بطور مشروع مالی را در تصرف دارد، قانونا مالک محسوب شده مگر آنکه خلاف آن اثبات گردد. بنابراین، شما به عنوان متصرف مال منقول در عرف و قانون مالک شناخته می شوید و کسی که ادعایی مبنی بر عدم مالکیت شما دارد باید ادعای خود را ثابت نماید.

♦  به همین خاطر از جهت اثاث منزل که در تصرف شماست نگرانی نداشته باشید. البته برای محکم کاری می توانید لیست اموالی که خوتان خریداری کرده اید را تهیه نموده و به امضای مادرتان برسانید تا بعدها اگر ادعایی بابت اموال شد بتوانید مواردی که متعلق به شماست را با ارائه این سند دست نویس راحت تر اثبات نمایید.این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - تثبیت مالکیت اموال منقول

ماده ۱۹ قانون مدنی
اشیائی که نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد بدون اینکه به خود یا محل آن خرابی وارد آید منقول است.
ماده ۲۰ قانون مدنی
کلیه دیون از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال‌الاجاره عین مستاجره از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول است ولو اینکه مبیع یا عین‌ مستاجره از اموال غیرمنقوله باشد.
ماده ۲۱ قانون مدنی
انواع کشتیهای کوچک و بزرگ و قایقها و آسیاها و حمام هایی که در روی رودخانه و دریاها ساخته میشود و میتوان آنها را حرکت داد و‌ کلیه کارخانه‌هایی که نظر به طرز ساختمان جزو بنای عمارتی نباشد داخل در منقولات است ولی توقیف بعضی از اشیاء مزبوره ممکن است نظر به‌ اهمیت آنها موافق ترتیبات خاصه به عمل آید.
ماده ۲۲ قانون مدنی
مصالح بنائی از قبیل سنگ و آجر و غیره که برای بنائی تهیه شده یا به واسطه خرابی از بنا جدا شده باشد مادامی که در بنا به کار نرفته‌ داخل منقول است.
ماده ۳۰ قانون مدنی
هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.
ماده ۳۱ قانون مدنی
هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمیتوان بیرون کرد مگر به حکم قانون.
ماده ۳۵ قانون مدنی
تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
ماده ۳۶ قانون مدنی
تصرفی که ثابت شود ناشی از سبب مملک یا ناقل قانونی نبوده معتبر نخواهد بود.
ماده ۱۳۲ قانون مدنی
کسی نمیتواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر‌ از خود باشد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص و هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری کلیک کنید.